سینمای نو > سرویس سینما
سرنوشت جدول به دست شانس سپرده شد
مونا انوریزاده
در آخرین هفته از دی ماه ٩٦، برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم فجر و با حضور صاحبان فیلم و اهالی رسانه ، جدول نمایش فیلمهای سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در سینمای رسانهها، قرعهکشی شد. با تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم فجر امسال جدول نمایش فیلمها در سینمای رسانه به وسیله قرعهکشی تنظیم گردید.
مراسم قرعهکشی طی مراسمی با حضور تهیهکننده و کارگردان فیلمهای جشنواره سی و ششم و اهالی رسانه، صبح روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ برگزار و جدول نمایش فیلمها در سینمای رسانهها (پردیس ملت) پس از آن منتشر گردید.
طبق جدول اعلام شده نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر از جمعه ۱۳ بهمن ساعت ۱۴ در پردیس ملت آغاز می شود و شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۷ آخرین سانس نمایش فیلم خواهد بود.
طبق این جدول در هر روز سه سانس ساعت ۱۴، ۱۷ و ۲۰ به نمایش فیلم ها اختصاص یافته است.
برنامه نمایش فیلمهای سیوششمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه (پردیس ملت) براساس قرعه کشی به شرح زیر تعیین شد:
جمعه ۱۳ بهمن
ساعت ۱۴: کامیون
ساعت ۱۷: جاده قدیم
ساعت ۲۰: فیلشاه
شنبه ۱۴ بهمن
ساعت ۱۴: شعله ور
ساعت ۱۷: بمب
ساعت ۲۰: مجموعه فیلم های کوتاه
یکشنبه ۱۵ بهمن
ساعت ۱۴: چهارراه استانبول
ساعت ۱۷: بانو قدس ایران
ساعت ۲۰: لاتاری
دوشنبه ۱۶ بهمن
ساعت ۱۴: امیر
ساعت ۱۷: خجالت نکش
ساعت ۲۰: به وقت شام
سه شنبه ۱۷ بهمن
ساعت ۱۴: مغزهای کوچک زنگ زده
ساعت ۱۷: امپراتور جهنم
ساعت ۲۰: عرق سرد
چهارشنبه ۱۸ بهمن
ساعت ۱۴: سرو زیر آب
ساعت ۱۷: تنگه ابوغریب
ساعت ۲۰: اتاق تاریک
پنجشنبه ۱۹ بهمن
ساعت ۱۴: جشن دلتنگی
ساعت ۱۷: هایلایت
ساعت ۲۰: ماهورا
جمعه ۲۰ بهمن
ساعت ۱۴: مصادره
ساعت ۱۷: سوءتفاهم
ساعت ۲۰: دارکوب
شنبه ۲۱ بهمن
ساعت ۱۴: کار کثیف
ساعت ۱۷: زنانی با گوشواره های باروتی
این تجربه كه برای نخستین بار صورت گرفته بود موافقان و مخالفانی در میان اهالی رسانه و فیلمسازان داشت. گروهی این روش را روشی مفید برای جلوگیری از ضایع شدن حقی از فیلم ها به واسطه چیدمان نامناسب در جدول نمایش و یا امكان ایجاد لابی هایی برای نمایش فیلمی در ساعتی طلائی می دانستند اما گروهی نیز این امر را امری كم سابقه در جشنواره های دنیا می دانستند و مثلاً قرار گرفتن دو فیلم دفاع مقدسی را به حكم قرعه در دو سانس پشت سر هم از معایب این روش برای چیدمان جدول نمایش می دانستند. با این حال این روش دست كم تاكنون مانع از اعتراضات فیلمسازان به ساعت و روز نمایش فیلمشان شده و به نظر میرسد مزایای آن از معایبش بیشتر باشد.
اما هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فجر حواشی زیادی به گوش میرسد. جشنواره سی و ششم نیز از این حواشی بینصیب نمانده است. بحث مشاهده و تصمیمگیری درباره فیلم ها از سوی قوه قضائیه و نمایندگان مجلس سر و صدایی در رسانهها به پا کرد. اما دبیر جشنواره با قاطعیت چنین شایعاتی را رد کرد.
ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره برگزاری و شرایط این مراسم گفت: «قطعاً در آینده اتفاقاتی خواهد افتاد که قابل پیشبینی نیست. شبیه به مراسم قرعه کشی فیلمها که بیشتر دوستان اعتقاد داشتند عدالت رعایت شده و به درستی این مراسم برگزار شده است. شاید باز هم از این دست اتفاقات داشته باشیم. امیدوارم اتفاقاتی شبیه به قرعه کشی فیلمها زیاد در جشنواره رخ دهد. تصمیم مسئولان این است که در برگزاری جشنواره بهترین و بیشترین سرویس به فیلمسازان و اهالی سینما ارائه شود. یکی از موضوعات مهم ما بحث داوری است؛ در این بخش هم سعی میکنیم که در انتها تمامی دوستان راضی باشند و شرایط به خوبی پیش برود. به دنبال این هستیم که حق کسی ضایع نشود.»
او ادامه داد: «بحث دیدن فیلمها از سوی ارگانهای دیگر یک سوء برداشت بود. ما جلسهای را با کمیسیون فرهنگی برگزار کردیم و گزارشی را در باب روند برگزاری جشنواره فجر به آنها ارائه دادیم. آقای حیدریان در آن جلسه گفتند که در روز خاصی برای مدیران سازمان سینمای فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» را نمایش خواهند داد که اعضای کمیسیون فرهنگی نیز توسط رئیس سازمان سینمایی برای تماشای این فیلم دعوت شدند. البته نکته مهم این است که فیلم های مستند و کوتاه ما در جشنواره های مورد نظر اکران شده است. اقای حیدریان دعوت کردند که این دوستان حضور پیدا کنند و این فیلم را به این دلیل که موضوع جذابی دارد، مشاهده کنند. اتفاقاً چند نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی نیز تشریف آوردند و فیلم را دیدند. اما بعد این تصور شکل گرفت که نمایندگان قرار است که فیلمهای جشنواره را مشاهده کنند در صورتی که اصلاً فیلمها در اختیار جشنواره نیست که آنها بتوانند ببینند. معمولاً نسخه نهایی فیلمها در دو هفته آغازین بهمن ماه در اختیار جشنواره قرار میگیرد. به غیر از هیئت انتخاب و
هیات داوران هیچ کس دیگری فیلمها را نخواهد دید. نمایندگان مجلس و کارکنان دولت نیز همزمان با خبرنگاران و اهالی رسانه فیلمها را در سالن وزارت ارشاد خواهند دید.»
داروغه زاده درباره فیلمهای «شعلهور» و «امپراطور جهنم» گفت: «ببینید جشنواره فجر آغاز سال سینمای ایران است. بعضی از فیلمها مراحل نهایی را طی نکردهاند. بسیاری از فیلمها ثبت نام میکنند و فیلم ارائه میدهند. اما هیئت انتخاب فیلمها را میبینید و اگر فیلمی از سوی هیئت انتخاب بررسی نشود و نقصی داشته باشد، کنار گذاشته میشود. اگر این فیلمها تا سال آینده کامل شود و قابل ارزیابی شوند و نمایش عمومی نداشته باشند این فرصت را هیئت انتخاب برای آن فیلم ها قائل می شود و دوباره آن ها را می بینند. اولین بار هم نیست که این اتفاق رخ می دهد. هیئت انتخاب این دو فیلم را دید و آنها را برای بخش مسابقه انتخاب کرد.»
دبیر جشنواره فجر درباره حضور فیلم اولی ها گفت: «ببینید هیئت انتخاب و جشنواره فجر به دنبال کیفیت فیلمها است. امکان دارد تعداد زیادی فیلم اولی حضور داشته باشند، اما کیفیت لازم را نداشته باشند. مطمئنم که فیلمهایی که کیفیت لازم را داشته اند وارد جشنواره شده اند. اگر قرار باشد اتفاق خاصی برای فیلم اولی ها رخ دهد قطعاً بین همین سه فیلمی که داخل هستند رخ خواهد داد. اگر اتفاقی هم رخ ندهد قطعاً برای آن فیلم هایی که بیرون ماندند هم نمی افتاد. سینمای حرفه ای دیگر فیلمساز اول یا چندم را نمی شناسد و اصلاً نمی پذیرد. همه فیلمها زمانی که می خواهند در جشنواره قرار بگیرند باید تمامی مسائل حرفه ای را رعایت کنند. برای مردم فیلم اول و دوم ندارد مهم نیست بلکه کیفیت مهم است. ما سینماگران باتجربه ای را می شناسیم که فیلمشان در جشنواره هیچ اقبالی نداشته است. پس این میان فرقی بین فیلم ساز اول و دوم وجود ندارد. هر کسی که می تواند در سینمای حرفه ای با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند و فیلم خوبی بسازد قطعاً مورد توجه هم قرار خواهد گرفت.»
داروغهزاده درباره بخشهای جنبی جشنواره و احتمال نمایش فیلمها خارج از بخش مسابقه گفت: «سیاست ما این بود که به هر حال همه فیلم های سینمای ایران در جشنواره نمایش داده نشود. به این دلیل که فیلم سوزی رخ می دهد. امکان یک اکران بکر از فیلم ها سلب خواهد شد. فیلم هایی که در بخش مسابقه حضور دارند اجازه دهیم با هم رقابت کنند و فیلم هایی که حضور ندارند نیز آن معماگونگی خود را حفظ کنند. اجازه دهیم که سینماداران و پخش کنندگان این انگیزه را داشته باشند تا فیلم های دیگر را نیز مشاهده کنند. وقتی تمام فیلم های یک سال سینمای ایران را نمایش می دهیم یک دلزدگی ایجاد می شود و تمام داشته های سینمای ایران مشخص می شود. چرا در ده روز رسانه ها باید ۴۴ فیلم ببینند. قطعاً خستگی ایجاد می شد و روی نقد و نوشته های آنها نیز تأثیر میگذاشت. امسال فیلم های خیلی خوبی داریم. قطعاً مخاطبان ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.»
دبیر جشنواره گفت: «به غیر از صاحبان آثار هنرمندان دیگر نمی توانند در پردیس ملت حضور پیدا کنند.»
با وجود توضیحات دبیر جشنواره سی و ششم پیرامون حضور بحث برانگیز دو فیلم "شعله ور" و "امپراتور جهنم" در این دوره از جشنواره علیرغم انصرافشان از نمایش در بخش جنبی جشنواره سی و پنجم،عماد افروغ عضو هیئت انتخاب جشنواره سی و پنجم درباره فیلم «امپراطور جهنم» گفت: «سال گذشته که عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر بودم نزدیک به ۹۰ فیلم را دیدیم و طبق انتظار از این میان فیلم هایی انتخاب شدند. فیلم «امپراطور جهنم» سرو صدای زیادی به پا کرد، صحبت های فراوانی مطرح شد. اعضای هیئت انتخاب فیلم «امپراطور جهنم» را دیدند، البته فیلم ناقص بود. نظر هیئت انتخاب هم این بود که این فیلم در بخش مسابقه حضور نداشته باشد و فیلم را رد کردیم. عجیب بود با این که فیلم ناقص بود دوستان تمایل زیادی داشتند که ما این فیلم را ببینیم. رد کردن فیلم از سوی هیئت انتخاب، هم به لحاظ فنی رد شد هم به لحاظ مضمونی!»
او ادامه داد: «همان زمان هم گفتم که این فیلم اطلاعات غلطی را از ریشههای به وجود آمدن داعش ارائه می دهد. یعنی شخصاً نسبت به این فیلم موضع داشتم و عکس العمل بنده از لحاظ مضمونی و فنی بوده است. به این دلیل که یک پدیده آمریکایی را بسط می دادند به اروپای غربی و این اصلاً درست نبود. جالب این است که این اشتباه را با تعصب هم به تصویر کشیده بودند.»
افروغ درباره حضور این فیلم در بخش «چشم انداز» جشنواره فجر سی و پنجم گفت: «منظور بنده از این که فیلم را رد کردیم این بود که «امپراطور جهنم» در بخش مسابقه نمایش داده نخواهد شد؛ ولی مثل اینکه وارد بخش چشم انداز شده بود. یعنی هیئت انتخاب تصمیم گرفت که این فیلم در بخش مسابقه حضور نداشته باشد. اتفاقات زیادی این میان افتاد. البته دوستان و دست اندرکاران این فیلم ما را مورد لطف خود نیز قرار دادند، بنده هم از خجالت این دوستان به خوبی درآمدم.»
عماد افروغ درباره فیلم «شعله ور» گفت: «این فیلم نیز تا آن جایی که به یاد دارم ناقص بود. فیلم اگر ناقص باشد و تمام نشده باشد نمی دانم قانون چه تصمیمی را در قبال آن اتخاذ می کند. شاید اجازه دارند که دوباره نسخه کامل آن را ارائه دهند. برای مثال ما منتظر می ماندیم تا فیلمی آماده شود و بعد درباره آن نظر می دادیم. این دو فیلم را دیدیم. ناقص بود دوستان گفتند که ما نسخه کامل آن را می رسانیم. همان زمان وکالت دادیم که چند نفر از اعضای هیئت انتخاب این دو فیلم را زمانی که کامل شدند ببینند و رای بدهند. حتما این میان، چند نفری فیلم را دیدهاند و بعد وارد بخش چشم انداز شده است. صورت جلسه ای که من امضا کردم این بود که این فیلم ها نمی توانند در بخش مسابقه حضور پیدا کنند. ما زیربار هیچ فشاری نرفتیم و نپذیرفتیم و اعتقاد داشتیم این دو فیلم از لحاظ فنی و مضمونی اعتبار کافی جهت حضور در بخش مسابقه جشنواره را ندارند. تهیه کننده و کارگردان فیلم «امپراطور جهنم» موضع بسیار بدی را در قبال ما اتخاذ کردند که بنده هم جواب آنها را دادم. این موضوع به تلویزیون هم کشیده شد. اخبار ۲۰:۳۰ مثل همیشه یک طرفه به قاضی رفت. بعد در منزل ما برنامه ای تهیه کردند که آن موضع نادرست و تند را تعدیل کردیم.»
افروغ در انتها درباره بخش «چشم انداز» جشنواره سی و پنجم گفت: «اگر این دو فیلم در همان ابتدا به دلیل نقص رد شده و نمایش داده نمی شدند، اجازه داشتند که امسال برای هیئت انتخاب نمایش داده شوند. وقتی فیلمی در چشم انداز حضور پیدا می کند و بعد انصراف می دهد یعنی اینکه این فیلم ها داوری شده اند! پس این فیلم را یک بار هیئت انتخاب دیده است. حالا چطور این فیلم ها دوباره در جشنواره امسال و در هیئت داوری نمایش داده شده اند؟ اگر دلیل نقص فیلم بوده که نباید وارد بخش چشم انداز می شدند. اگر آمده و برای هیئت انتخاب نمایش داده شده چطور دوباره حضور پیدا کرده است؟ این موضوع برای من هم سئوال است!»
از دیگر اخبار مرتبط با جشنواره فجر همچنین شنیده می شود كه محمود گبرلو، اجرای نشستهای پرسش و پاسخ فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفته است.
۴ فیلم رزرو جشنواره فجر هم مشخص شدند. «درخونگاه»، «دایان»، «اولین امضا برای رعنا» و «در وجه حامل» چهار فیلمی هستند که در صورت نرسیدن هریک از فیلم های بخش مسابقه به جشنواره جایگزین آن فیلم می شوند
در این هفته از عرصه تولید در سینما نیز خبر رسید كه فیلم سینمایی «لازانیا» ساخته حسین قناعت با حضور اکبر عبدی جلوی دوربین رفت. «لازانیا» به تهیه کنندگی احمداحمدی و کارگردانی حسین قناعت در حالی کلید خورده که دیگر بازیگران و عوامل کامل این فیلم طی روزهای آینده اعلام می شوند. علاوه بر اکبر عبدی حضور عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم، هاشم علی اکبری به عنوان مدیر تولید و سحر شهامت به عنوان طراح صحنه و لباس در این فیلم سینمایی قطعی شده است.
«لازانیا» فیلمی متفاوت در کارنامه حسین قناعت است و برای اکران سال 97 سینماها آماده می شود.
رامبد جوان هم «قانون مورفی» را به تهیهکنندگی محمد شایسته جلوی دوربین خواهد برد. تازه ترین فیلم رامبد جوان پس از «نگار» با عنوان «قانون مورفی» به تهیه کنندگی محمد شایسته به زودی مقابل دوربین میرود. فیلمی که پروانه ساخت آن به تازگی صادر شده است.
«قانون مورفی» فیلمی پربازیگر است و در تهران و شمال فیلمبرداری خواهد شد. این روزها پیش تولید فیلم آغاز شده و به زودی تازه ترین فیلم رامبد جوان مقابل دوربین خواهد رفت.
پریناز ایزدیار هم به عنوان دومین بازیگر فیلم «سرخ پوست» معرفی شد. این فیلم سینمایی به کارگردانی نیما جاویدی و تهیهکنندگی مجید مطلبی در حال حاضر در مرحله پیش تولید به سر میبرد و به زودی مراحل تولید را آغاز میکند. پیش از این اسم نوید محمدزاده به عنوان اولین بازیگر انتخاب شده برای ایفای نقش در این فیلم اعلام معرفی شده بود.
بهنوش صادقی کارگردان فیلم سینمایی «خانه دیگری» هم درباره فیلمنامه جدیدش «پروتز» گفت: جراحی زیبایی این روزها به وفور در کشور دیده میشود و موضوع اصلی فیلم هم این جراحیها است که مانند یک ویروس به جان جوانان ما برای تغییر شکل افتاده است. البته در فیلمها و سریالهای تلویزیونی به این موضوع اشاره شده است اما در فیلمنامه «پروتز» به شکل جدی سعی کردیم به این مسئله در جامعه بپردازیم.
وی درباره نگارش فیلمنامه توضیح داد: فیلمنامه توسط مهنوش صادقی نوشته شده طرح اولیه و کل فیلمنامه متعلق به ایشان است و من تنها کارگردانی فیلم را برعهده خواهم داشت.
صادقی درباره زمان ساخت فیلم توضیح داد: تامین بودجه فیلمی یکی از مسایل اصلی تولید است در شرایطی که یک فیلم متوسط با بودجه 700 میلیون تومان ساخته میشود آثاری که قصد استفاده از بازیگران مطرح دارند حتما با بودجهای بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون تومان تولید میشوند و عدم امنیت بازگشت سرمایه یکی از عوامل بازدارنده برای حضور سرمایهگذاران در سینما است. ما در شرایط فعلی با افت فروش فیلمها مواجه هستیم و همین امر باعث میشود سرمایهگذار نگرانی بیشتری برای بازگشت سرمایه داشته باشد. وی درباره شرایط تولید «پروتز» گفت: فیلم در یک فضای طنازانه میگذرد، یک نقد اجتماعی نسبت به دخترها و پسرهای جوان دارد این نقد در قالب شیرین و طنازانه آماده شده، فیلمنامه نسبت به آثار از این دست پروداکشن وسیعتری خواهد داشت و ازبازیگران مطرح در حوزه طنز باید استفاده شود به همین دلیل تولید فیلم هزینه بالاتری از یک فیلم معمولی خواهد داشت و این کار را کمی سخت میکند. امیدوارم شرایط جامعه آرام شود و دوباره آرامش به سینما بازگردد و بتوانیم شرایط تولید فیلم را فراهم کنیم.
خسرو معصومی کارگردان فیلم سینمایی «کار کثیف» هم که به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر راه یافته است درباره آخرین وضعیت ساخت این اثر گفت: در حال حاضر آخرین مراحل فنی طی می شود و مشغول آماده سازی نهایی اثر برای نمایش در جشنواره ملی فیلم فجر هستیم.
وی افزود: آخرین مراحل جلوه های ویژه بصری انجام می شود و فکر می کنم در سه، چهار روز آینده این مرحله به پایان میرسد.
معصومی در پایان گفت: پس از نهایی شدن جلوه های ویژه بصری و انجام تست صدا و تصویر در سینما، دی سی پی این اثر را میکشیم.
پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
«کار کثیف» مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع کار و مهاجرت می پردازد.
فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیهکنندگی منصور سهراب پور هم كه در یک ماه گذشته به طور همزمان فیلمبرداری، تدوین و صداگذاریش آغاز شده بود تا بتواند در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما توسط هیئت انتخاب کنار گذاشته شد و حالا عوامل این فیلم سینمایی فیلمبرداری بخشهایی از این پروژه را باقی مانده بود از سر گرفتند و طی 10 روز آینده صداگذاری نهایی این فیلم سینمایی توسط آرش قاسمی انجام خواهد شد.
فیلمبرداری این فیلم سینمایی که تقریباً یکی از گزینههای مطرح برای حضور در جشنواره فیلم فجر به نظر میرسید همچنان در تهران ادامه دارد. به نظرمیرسد یکی از دلایل کنار گذاشته شدن فیلم، کامل نبودن آن باشد.
تمام لوکیشنهای «درخونگاه» در تهران است و مربوط به محلهای در پایتخت میشود که به نام «درخونگاه» معروف است.
بازیگرانی همچون امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفینیا، نادر فلاح، محمود جعفری، منصور شهبازی، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتاضی و پانتهآ پناهیها و جمشید هاشمپور در این فیلم به ایفای نقش میپردازند.
سیاوش اسعدی پیش از این فیلم سینمایی «جیب بر خیابان جنوبی»، «حوالی اتوبان» را در کارنامه خود دارد.
همچنین پس از قطعی شدن حضور بازیگرانی چون مهدی فخیمزاده و هومن برقنورد در فیلم جدید محمدحسین لطیفی با نام «به وقت خماری»، هنگامه قاضیانی نیز به تازگی به این پروژه اضافه شده است.این فیلم چند بازیگر مطرح دیگر نیز خواهد داشت که در روزهای پیش رو اسامی تمامی آنان اعلام خواهد شد.
فیلمبرداری «به وقت خماری» به طور کامل در تهران انجام میشود و خانهای در شرق تهران یکی از لوکیشنهای اصلی این فیلم خواهد بود که بخش عمده فیلمبرداری قرار است در این خانه انجام شود.
این فیلم به نویسندگی احمد رفیعزاده یک کمدی اجتماعی است.
لطیفی در کارنامه خود ساخت فیلم های سینمایی «اسب سفید پادشاه»، «پاریس تا پاریس»، «توفیق اجباری»، «روز سوم»، «خوابگاه دختران»، «دختر ایرونی»، «عینک دودی» و «سرعت» را دارد.
سایر عوامل اصلی «به وقت خماری» عبارتند از: مشاور تهیهکننده: جواد نوروزبیگی، مشاور پروژه: دکترسیدامین حسینیون، سرمایهگذار: سیدجواد حسینی، مجری طرح: علیرضا نجفزاده، مدیر تولید: سیدامیر سیدابراهیمی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گلسفیدی، مدیر صدابرداری: فرشید احمدی، طراح صحنه و لباس: حمیدرضا نوروزی، طراح چهرهپردازی: ایمان امیدواری، منشی صحنه: ساناز فراهانی، دستیار اول کارگردان: رضا شریفی، مشاور رسانهای: امین اعتمادیمجد، مدیر برنامهریزی: امیرعباس لطیفی، عکاس: مهدیه لطیفی، تبلیغات فضای مجازی: امیرحسین حسینی، مدیر مالی و حقوقی: سمیرا اسدی، فیلمبردار پشت صحنه: علی حمدخدا، مدیر تدارکات: شاپور دلدارلنگرودی.
بامداد بیات فرزند زندهیاد بابک بیات هم، موسیقی متن فیلم «پاسیو» با کارگردانی مریم بحرالعلومی را میسازد. بامداد بیات فرزند زنده یاد بابك بیات متولد ١٣٦٤ تهران است. او آهنگساز، تنظیمكننده و مدرس موسیقى و داراى دو مدرك كارشناسى در رشتههاى آهنگسازى فیلم و موسیقى جاز از دانشگاه هامبر كاناداست.
از كارهاى شاخصى كه او در ساخت موسیقى آنها دستیار پدرش بوده میتوان به فیلمهایی چون: «دستهاى آلوده» ، «سام و نرگس» ، «دو زن» و سریال «ولایت عشق» اشاره کرد. از كارهاى مستقل فیلمهای سینمایى «حوالىِ اتوبان» ، «قند تلخ» ، «بن بست وثوق» و سریال «آفتاب و زمین» هستند.
فیلمبرداری «پاسیو» چندی پیش به پایان رسیده و این روزها مراحل پس از تولید را سپری میکند تا برای حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده شود.
«پاسیو» كه قصهاى زنانه را در بستر شهر روایت مىكند، اولین تجربه بلند مریم بحرالعلومى در مقام كارگردان است. او تحصیلكرده رشته سینما و عضو انجمن برنامهریزان و دستیاران كارگردان خانه سینماى ایران است كه بعد از ساخت چند فیلم كوتاه داستانى و تجربى، «پاسیو» را به طور مستقل مقابل دوربین برده است.
بهناز جعفرى، محدثه حیرت، كریم امینى، یاسمن ترابى، حسین ملكى، بهروز قادرى، سحر غمخوار، محمدرسول صفرى و بابك انصارى؛ با حضور پوریا پورسرخ و شقایق فراهانى در «پاسیو» ایفاى نقش كردهاند.
عوامل اصلى سازنده این فیلم عبارتند از: كارگردان: مریم بحرالعلومى، مدیر فیلمبردارى: مسعود امینى تیرانى، مدیر صدابردارى: على كیان ارثى، تدوینگر: سینا گنجوى، آهنگساز: بامداد بیات، طراح گریم: امید گلزاده، طراح صحنه: عباس حاجى درویش، طراح لباس: فرحناز نادرى، مدیرتولید: روح اله مهاجرى، مشاور رسانه اى: مریم قربانى نیا، نویسندگان فیلمنامه: حامد قاسمى و مریم بحرالعلومى و تهیهكننده: سیدامیر سیدزاده.
علی ملاقلیپور کارگردان سینما هم بیان کرد فیلمنامه «زنگبار» او با موضوع مشکلات اقتصادی مردم موافقت شورای پروانه ساخت را کسب نکرده است.
این كارگردان درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: بعد از گذشت سه سال و نیم از ساخت «قندون جهیزیه» هر فیلمنامه ای که نوشتم با مشکل تهیه کننده، سرمایه گذار و... رو به رو شد و حتی چندی پیش فیلمنامه «زنگبار» را به شورای پروانه ساخت ارایه دادم که این اثر هم موافقت شورا را اخذ نکرد.
وی افزود: می دانم که اعضای شورا اشکال هایی را به این فیلمنامه کمدی- اجتماعی گرفته اند. موضوع فیلمنامه «زنگبار» که نوشته مشترک من و محمد امین نوروزی درباره عدالت اجتماعی، فشارهای اقتصادی، بیکاری مردم حاشیه نشین و ضعیف جامعه و رفاه طلبی برخی مدیران است که با لحنی کمدی نوشته بودیم.
ملاقلی پور بیان کرد: بعد از شنیدن خبر موافقت نشدن با این فیلمنامه، قصد اعتراض داشتم اما با شنیدن سخنان رییس دولت مبنی بر اینکه دولت اهل تعامل و گفتگو است سعی کردم صبر کنم و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای صدور پروانه ساخت فیلمنامه ای را که سه ماه، روز و شب روی آن وقت گذاشته ایم به راحتی حذف نکند و در این شرایط ناامیدکننده حداقل اهل تدبیر باشد و صدای منتقد حذف نشود.
وی در پایان اظهار کرد: این فیلمنامه پیشتر قرار بود با حضور منصور لشگری قوچانی تهیه و تولید شود اما با کناره گیری و انصراف وی آن را با تهیه کننده دیگر پیگیری می کنم و امیدوارم «زنگبار» در پله اول متوقف نشود.
در این هفته و به دنبال نمایش سكانسی از فیلم سینمایی «لاتاری»، محمدحسین مهدویان ، کارگردان این فیلم توضیحاتی را برای مردم سوسنگرد ارائه کرد تا سوء تفاهم ایجاد شده برداشته شود.
در توضیحات مهدویان آمده است: پخش نسخه ناقص و غیرآماده سکانسی از فیلم سینمایی «لاتاری» باعث سوءتفاهم در میان شهروندان شهر مقاوم و قهرمان سوسنگرد شد و این تلقی پیش آمد که خدای ناکرده گروه سازنده قصد بیاحترامی داشتهاند.
در این توضیحات عنوان شده است: فیلم لاتاری درباره غیرت ایرانی است. غیرت همه ایرانیها. غیرت و ناموسپرستی مردان عرب چنان آشکار و پیداست که کسی نمیتواند منکر آن باشد. شما برادران عرب همواره مثال مردانگی و غیرت بوده و هستید. در مقاومت هشت ساله ملت ایران، مردان شجاع عرب در پیشانی مبارزه با دشمن بودهاند. مادران صبور و پاکسرشت شما و همه ایرانیان مایه افتخار این سرزمین هستند. اگر غیرت، شجاعت و مقاومت دلیرانه شما نبود، امروز ما در پناه کدام امنیت به فیلم سازی و فعالیت هنری میپرداختیم.
محمد حسین مهدویان تصریح کرده است: ما خوزستان را همیشه خانه خود دانستهایم و به خاک و مردمش عشق ورزیدهایم. در گروه سازنده فیلم چندین خوزستانی از عوامل اصلی بودهاند. از جمله ابرهیم امینی نویسنده، حمید فرخنژاد و نادر سلیمانی بازیگران فیلم. چطور ممکن است چنین گروهی حتی فکر توهین به برادران و خواهران عرب را در سر بپرورانند. یقین بدانید حساسیت و نگرانی شما از نگاه گروه سازنده لاتاری پنهان نبوده است و به حتم تماشای نسخه نهایی فیلم نگرانی شما را برطرف خواهد کرد.
فیلم "لاتاری" در مورد قاچاق زنان در ایران است و برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به دفتر این جشنواره ارائه شد.
پس از رونمایی از عکسهای حضور حمیدفرخنژاد در این فیلم، اولین عکس از نقش آفرینی هادی حجازیفر در «لاتاری» هم رونمایی شد. خبر حضور جواد عزتی، ساعد سهیلی و زیبا کرمعلی به عنوان دیگر بازیگران اصلی این پروژه، قبلاً اعلام شده بود.
«لاتاری» محصول موسسه سینمایی سیمای مهر و به تهیهکنندگی سید محمود رضوی است.
تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش در هفته ای كه گذشت عبارتند از:
آغاز اکران فیلم سینمایی «عشقولانس» به کارگردانی محسن ماهینی در گروه سینمایی قدس از چهارشنبه ۲۰ دی به جای «خالتور»
آغاز اکران فیلم سینمایی «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی از چهارشنبه ۲۰ دی در گروه آزاد
ثبت قرارداد نمایش فیلم سینمایی «من یک ایرانیام» به کارگردانی محمدرضا آهنج در گروه کورش پس از «خانه کاغذی»
در این هفته همچنین با برگزاری مجمع عمومی سالیانه شورای مركزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران هم انتخاب شدند. مجمع عمومی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران چهارشنبه ٢٠ دی ماه در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.دراین مجمع كه ١٢٥ نفر از اعضا اصالتاً و وكالتاً حاضر بودند پس از ارائه گزارش شورای مركزی و بازرس ،جلسه انتخابات به ریاست غلامرضا موسوی برگزار شد و پس از معرفی و صحبت های ١٥ نامزد شورای مركزی و ٤ نامزد بازرسی، انتخابات برگزار شد.
پس از شمارش آرا نتایج زیر به دست آمد:
تعداد كل آرا: ١٢٣ رای
اعضا منتخب شورا:
١- جعفر گودرزی ١١١ رای
٢- خسرو دهقان ٨٩ رای
٣- جواد طوسی ٨٨ رای
٤- اصغر نعیمی ٥٣ رای
٥- رضا درستكار ٥٢ رای
٦- زهرا مشتاق ٤٩ رای
٧- الهام حسامی ٤٢ رای
اعضای علی البدل شورای مركزی
١- سپیده ابر آویز ٤١ رای
٢- انسیه نجفی ٣٥ رای
بازرس اصلی :
كامران ملكی ٩٥ رای
بازرس علی البدل
ذبیح الله رحمانی ١٥ رای
مجمع عمومی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از ساعت ١٨ روز ٢٠ دی ماه آغاز و چهار ساعت به طول انجامید.
تازه ترین آمار فروش فیلم های در حال اکران در پایان سومین هفته از اولین ماه زمستان ٩٦ به شرح زیر است:
آینه بغل: ۱۰میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان
خالتور: ۷ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان
خفهگی: ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان
ثبت با سند برابر است:۲میلیارد و ۹۳۶ میلیون تومان
قاتل اهلی:۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
آذر: ۸۵۰ میلیون تومان
سد معبر: ۶۳۸ میلیون تومان
حریم شخصی: ۵۴۰ میلیون تومان
دختر عمو و پسر عمو: ۵۳۰ میلیون تومان
شکلاتی:۴۴۰ میلیون تومان
صفر تا سکو:۴۰۵ میلیون تومان
خانه کاغذی:۴۳۰ میلیون تومان
حریم شخصی: ۲۹۰ میلیون تومان
اشنوگل: ۱۹۰ میلیون تومان
فهرست مقدس: ۱۶۰ میلیون تومان
کلیله و دمنه: ۶۵ میلیون تومان
آپاندیس:۵۸ میلیون تومان
عشقولانس: ۴۰ میلیون تومان
پل خواب:۲۳ میلیون تومان
آرمانشهر:۹ میلیون تومان