سه شنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

درخواست هنرجویان «دارالفنون» از مجیدی ؛

ما را به لوکیشن «محمد رسول الله» ببرید

سینمای نو > سرویس سینما    

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ، کارگاه آموزشی «کارگردانی» عصر امروز شنبه یکم اردیبهشت با حضور مجید مجیدی نویسنده و کارگردان سینما در سالن 3 پردیس چارسو برگزار شد.

مجیدی با اشاره به تجربه فیلمسازی در شهر بمبئی گفت: این اثر اولین فیلمی است که آن را به شکل دیجیتال فیلمبرداری کردم. هرچند دنیای دیجیتال امکانات خوبی را در اختیار فیلمساز می گذارد و به شما این امکان را می دهد که موقعیت هایی را که در دنیای واقعی قابل دسترس نیستند به تصویر بکشید ولی ممکن است شما را از روح و جانمایه فیلم دور کند.  

وی ادامه داد: من کارگردان نسل سینمای آنالوگ هستم بنابراین این تفاوت را بیشتر احساس می کنم. نگرانی من بیشتر به خاطر این است که به نظر می رسد در دنیای دیجیتال، خلاقیت کارگردان به عنوان یک هنرمند فراموش می شود و این سینما شبیه به کلاژی می شود که همه تصویرهایش دیجیتالی است.

مجیدی توضیح داد: در فضای دیجیتال انگار قرار نیست که کارگردان دیگر به خودش زحمت بدهد مردم، فرهنگ ها و جهان پیرامون اش را بشناسد در حالی که فیلمسازی در محیط واقعی این امکان شناخت را برای بازیگر، فیلمبردار و همه عوامل فیلم فراهم می کند.  

این نویسنده و کارگردان ایرانی درباره ساخت فیلم در هند گفت: چندین بار بود که تهیه کنندگان هندی به من پیشنهاد ساخت فیلمی در هند را می دادند، اما برایم ریسک بزرگی بود چون با فرهنگ هندی ها آشنایی عمیقی نداشتم. فرهنگ مردم هند به فرهنگ ما نزدیک است اما باید عمیق تر با آنها آشنا می شدم تا بتوانم فیلمی باورپذیر بسازم. برای شروع تمام گروه فیلمم را از سینمای هند انتخاب کردم و فقط یکی از دستیارانم را از ایران با خودم بردم. دومین چالش مهمم، انتخاب بازیگر بود و چالش بعدی زبان بود.

مجیدی ادامه داد: تهیه کننده به دلیل این که بازار جهانی فیلم برایش مهم تر از بازار آن در کشور هندوستان بود پیشنهاد داد که فیلم را به زبان انگلیسی بسازیم. در ابتدا من هم قبول کردم چون فکر می کردم مردم هند به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می کنند اما بعد از ورود به کوچه و بازار متوجه شدم مردم کوچه و بازار هندوستان به زبان هندی صحبت می کنند بنابراین تهیه کننده را قانع کردم که فیلم را به زبان هندی بسازیم و مترجمی پیدا کردم که زبان هندی و فارسی را خوب بداند و بتواند مفاهیم را منتقل کند.

او درباره سینمای بالیوود گفت: سینمای بالیوود مشخصات منحصر به فرد خودش را دارد و اگر بخواهیم در گیشه سینمای هند موفق باشیم باید آنها را رعایت کنیم، مثلا این که همیشه باید از ستاره های هندی در فیلم ها استفاده کرد، قهرمانان فیلم حتما باید مرد باشند و چند ترانه باید در فیلم خوانده شود تا فیلم بفروشد البته برخی تلاش کرده اند که فیلم های هنری هندی بسازند اما این فیلم ها در گیشه موفق نبوده اند.

مجیدی ادامه داد: هندی ها استودیوهای عظیم ساخت فیلم دارند و همه چیز را در پلاتو می سازند، اما به تهیه کننده گفتم که می خواهم فیلمم را در فضای واقعی کار کنم آن هم فیلمی که 70 درصد آن در فضای خارجی می گذشت.

کارگردان فیلم «بچه های آسمان» ادامه داد: بمبئی شهر بسیار شلوغی است و کسانی که تجربه حضور در این شهر را دارند می دانند که چقدر فیلمبرداری در آن سخت است چون این شهر به شدت شلوغ است و همه با هم بوق می زنند. من می خواستم فیلمم را در فضای واقعی بسازم به همین دلیل در یک پروسه هفت، هشت ماهه لوکیشن هایم را در دل بمبئی انتخاب کردم.

در پایان این کارگاه آموزشی هنرجویان «دارالفنون» سوالات خود را درباره نحوه کارگردانی مجیدی مطرح کردند و از او خواستند که آنها را برای بازدید از دکور فیلم «محمد رسول الله(ص)» به شهرک سینمایی این فیلم ببرد.

همچنین عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر به پردیس چارسو آمده بود دقایقی در کارگاه مجید مجیدی حضور یافت.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.



٢٢:١٢ - شنبه ١ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٦٨٧٤٩    /    تعداد نمایش : ٣٦٧







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است