سه شنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

کامران حیدری :

ضعف بزرگ مستندسازان ، شیوه نگارش و ارائه طرح‌های مستند است

سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، کامران حیدری مستندساز ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مستندسازان در مرحله اول باید نوشتن، بخصوص جستارنویسی یا روایت‌های مستند را به مانند عادات روزانه‌ نویسندگان دوست داشته باشند. جستارنویسی، شباهت‌های بسیاری به فیلم مستند دارد و روایت‌ها و رویدادهایی که برای سوژه‌ها و موضوعات محیط اطرافمان اتفاق می‌افتد، می‌تواند در جریان نوشتن ما را علاقه مند به ساخت مستندی درباره‌ آن‌ها کند.

وی توضیح داد: وقتی به جستارنویسی عادت کنیم، گویا در حال نوشتن طرح فیلم مستند هستیم و اگر در نوشتن قوی باشیم، می‌توانیم با طرح‌های قوی، تهیه‌کننده‌ها را علاقه مند به تولید مستند کنیم.

کارگردان مستندهای «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم»، «دینگومارو» و «علی‌آقا» همچنین به کتاب‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: کتاب‌های جدیدی که در مورد «ناداستان یا جستارنویسی» در ایران منتشر شده هم بسیار می‌تواند به ما در نوشتن طرح مستند کمک‌ کند.

کامران حیدری که مستند «وا کَس چه» او جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند در جشن مستند مستقل سینمای ایران را از آن خود کرده و با این فیلم، ضمن شرکت در جشنواره معتبر لایپزیگ، متقاضی حضور در این دوره‌ جشنواره سینماحقیقت هم شده است، ادامه داد: روایت در سینمای مستند دنیا، تاثیر مهمی در تولید فیلم دارد و این روایت‌های مستند منوط به پژوهش دقیق از سوژه‌ها و موضوع فیلم است. همچنین تحقیق کامل درباره موضوع مستندی که انتخاب کرده‌ایم باعث می‌شود طرح‌هایمان پتانسیل یک فیلم استاندارد جهانی را داشته باشند.

وی عادت به نوشتن روایت‌های مستند را باعث قوی شدن طرح‌های مستند دانست و عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در تولید مستند در ایران، ضعف در نگارش طرح مستند است.

حیدری که مستندهای او در جشنواره‌های بین‌المللی بسیاری شرکت داشته‌اند، تهیه عکس و ویدئو از موضوع و سوژه‌های فیلم را از دیگر عوامل موثر در علاقمند کردن تهیه‌کننده به طرح‌های مستند و مشارکت در ساخت آن دانست و گفت: ما هم باید به مانند عکاسان مستند که روایت‌های مستند را به صورت یک مجموعه عکس ارائه می‌دهند، در مرحله آماده کردن طرح از سوژه و موضوعات فیلم مستندمان، مجموعه عکسی را که درون خود روایت دارد، آماده کنیم چون بسیاری از تهیه‌کنندگان حرفه‌ای می‌خواهند جدا از خواندن طرح، حال و هوای تصویری فیلم مستند را حس کنند.

وی اضافه کرد: جدا از نوشتن طرح فیلم مستند، ارائه نمونه فیلم‌های قبلی هم تاثیر بسزایی در گرفتن فاند (کمک هزینه) یا علاقه مند کردن تهیه‌کننده‌ها برای همکاری دارد، اما مستندسازانی که می‌خواهند برای فیلم اولشان فاند دریافت کنند، بهتر است در ابتدا با نوشتن طرح‌های شخصی و تولید چند فیلم مستند مستقل، خود را برای بحث و گفت‌و‌گو با تهیه‌کنندگان حرفه‌ای علاقه‌مند به ساخت مستند آماده کنند.

حیدری در پایان گفت: نباید فراموش کنیم، هر تهیه‌کننده یا شبکه تلویزیونی شیوه‌ کار منحصر به خودشان را دارند که قبل از ارائه طرح‌هایمان باید از این شیوه اطلاع داشته باشیم و بدانیم برای کجا و چه تهیه‌کننده‌ای طرح فیلم مستند را می‌نویسیم.



١٩:٠٠ - دوشنبه ٢٠ آبان ١٣٩٨    /    شماره : ٨١٦٢٠    /    تعداد نمایش : ١٥٧







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است