سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم 100»، نشست نمایش و نقد و بررسی فیلمهای راه نیافته به جشنواره با حضور امیر مهران كارگردان انیمیشن و فیلمسازان آثار برگزار شد.
مهران در خصوص انیمیشن سازی و مشكل بسیاری از انیمیشنهای راه نیافته به جشنواره گفت: در فیلمهای 100 ثانیهای جغرافیای موضوعات باید محدود باشد و قابلیت درك مفهوم در مدت زمان كم را برای مخاطب فراهم کند. گنگ بودن قصه در انیمشینها و گم شدن آن در نمادها از جمله مشكلات رایج در روایت قصه انیمشینها است كه نهایتا منجر به سردرگمی مخاطب در داستان شده است.
وی افزود: در شرایطی كه تكنیك فیلم از جمله عوامل مهم در كیفیت آثار تلقی میشود، تایم كوتاه برخی از انیمیشنها باعث آسیب به محتوا و تكنیك فیلمها شده و امكان پرداخت مناسب به موضوع را سلب كرده است.
این انیمیشن ساز ، توجه به انتخاب مناسب موضوع برای فیلم كوتاه را از جمله اصول موفقیت فیلمها معرفی كرد و ادامه داد: محدودیت در زمان، از جمله خصوصیات فیلمهای كوتاه است كه قابلیت پرداخت به هر موضوعی را کم میکند. بنابراین انتخاب هرموضوعی برای ساخت انیمیشن مناسب نیست چرا كه درك مفهوم در برخی سوژهها نیاز به مدت زمان بیشتر داشته و ایده را در فیلمها ١٠٠ ثانیهای ناكام رها میكند این در حالی است كه متاسفانه عدم توجه فیلمسازان به این نكته بسیاری از فیلمها را از حیطه رقابت خارج کرده و تلاشهای افراد بالاخص انیمیشن را به هدر داده است.
وی اذعان داشت: در بسیاری از فیلمهای جشنواره ١٠٠ثانیهای، تاكید فیلمسازها بر اسم فیلم به یك بحران تبدیل شده و فهم محتوا را با چالش روبرو كرده است. این در حالی است كه اگر اسم فیلم حذف شود، درك مفهوم و موضوع برای مخاطب سخت میشود. بنابراین انتخاب اسم باید مستقل از محتوا بوده و حذف آن لطمهای به مفهوم وارد نکند.
مهران درباره ایده پردازی و انتخاب مناسب پلانهای فیلم كوتاه یادآور شد: دستكاری زمان انیمیشن در بسیاری از آثار سطح تاثیرگذاری بر مخاطب و حس قالب بر داستان را كاهش داده است در حالی كه برخی ایدهها و پلانها فیلمها بسیار عالی بوده و قطعا در مدت زمان بیشتر میتواند به عنوان یك اثر خوب شناخته شود.
وی در پایان اذعان داشت: سینما از تصویر، موسیقی و تدوین جان گرفته و معنا پیدا میکند و انتخاب هوشمندانه این عوامل یك اثر را قوت میبخشد.از لحاظ فضاسازی در فیلمها نیز باید به اندازه نماها و تنوع آن توجه شود که اگر در پرداختن به آن كوتاهی شود سینمایی شكل نمیگیرد. در این میان تطابق متن و تصویر مهارت یك فیلمساز است و اختلال در آن از نقاط ضعف یک فیلم محسوب میشود.
برخی فیلم شاید از لحاظ كیفی مناسب باشند ولی وجود فیلم های موفق تر در آن زمینه، موفقیت فیلم در انتقال مفهوم و تاثیرگذاری به زیر سوال می برد پس فیلمساز باید با ایده گرفتن از كارهای مشابه، سطح تاثیرگذاری را افزایش داده و حیرت مخاطب را برانگیزد.