سینمای نو > سرویس سینما
ایران در سوگ
مونا انوریزاده
در هفته ای كه گذشت وقوع زلزله در كرمانشاه سبب ویرانی و تخریب روستاهای این استان و مجروح و بی خانمان شدن چندین هزار نفر و از دست رفتن چند صد نفر از هموطنانمان گردید و ایران را در سوگ و ماتم فرو برد. وقوع زلزله كرمانشاه تمامی اخبار دیگر در كشور را تحت الشعاع خود قرار داده و سینما نیز از این اتفاق بی بهره نبود. هنرمندان بسیاری به همدردی با هموطنان غیور كرد از طریق صفحات مجازی خود پرداختند و سایرین را به كمك و همیاری با اهالی زلزله زده كرمانشاه دعوت نمودند. گروهی نیز شخصاً به جمع آوری كمك های نقدی و غیرنقدی پرداختند و كاروانی از سینماگران هم عصر روز چهارشنبه برای بازدید از شهرهای حادثه دیده و عرض تسلیت و ابراز همدردی راهی مناظق زلزله زده شدند.
افسانه بایگان در جمع مردم زلزله زده کرمانشاه با اشاره به زلزله اخیر این منطقه گفت: امیدوارم هرچه سریعتر با همیاری و همدردی مردم و هماهنگی خوب مسئولان به ساماندهی برسیم. این بازیگر سینما و تلویزیون که شامگاه ۲۴ آبانماه به همراه تعدادی دیگر از سینماگران در کرمانشاه و مناطق زلزلهزده حاضر بود، ادامه داد: من نه به عنوان نماینده بازیگران بلکه به عنوان عضو کوچکی از این حرفه اینجا سخن میگویم. او با اشاره به ملاقاتش با برخی بیماران و آسیبدیدگان زلزله اخیر در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه گفت: پیش از آنکه به اینجا بیایم ما با همراهی تعدادی دوستان سینماگر به بیمارستانی رفتیم که تعدادی از آسیبدیدگان آنجا بودند. آنجا صحنههایی دیدم تأسف برانگیز که توانم را برای حضور در پشت این میکروفن سخت میکرد.
افسانه بایگان با اشاره به برخی خبرهایی که در زمینه کمکرسانی به زلزلهزدگان شنیده میشود، اظهار کرد: امیدوارم این خبرها صحت نداشته باشد خصوصاً در جایی شنیدم که به خاطر کفن و دفن از برخی پول گرفته بودند. افسانه بایگان در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد با همراهی مردم و مسئولان هرچه زودتر ساماندهی مناسبی اتفاق بیفتد.
سینماگرانی که در این برنامه حاضر بودند ، پرند زاهدی، یکتا ناصر، عبدالحسن برزیده، محمدعلی باشه آهنگر، فریبا کوثری و ... بودند.
در بخش دیگری از این برنامه ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر در سخنانی گفت: امروز همه جای ایران کرمانشاه است. همه یکدل و یکصدا هستیم که صدای شما را به مسئولان برسانیم تا این زخم التیام یابد.او با اشاره به حمایت سینماگران از آسیبدیدگان زلزله غرب کشور یادآور شد: طی چند روز گذشته تعدادی از سینماگران فروش بلیتهایشان را به زلزلهزدگان اختصاص دادند. امیدواریم اینگونه حرکتها از سوی سینماگران ادامه پیدا کند تا بتوانیم کمک کنیم درد شما به گوش همه مسوولان و مردم برسد.
داروغهزاده سخنانش را اینگونه به پایان برد که امروز همه ایران کرمانشاه است.
در بخش دیگری از این برنامه که در محوطه یکی از فرهنگسراهای باز کرمانشاه برگزار میشد، عبدالمالکی قائم مقام شهردار کرمانشاه ضمن تشکر از حمایتهای مردم و کمکهایشان خصوصاً مردم کرمانشاه به مناطق زلزله زده سر پل ذهاب گفت: دیگر الان اصلیترین نیاز مردم کنسرو و آب معدنی نیست. آنچه نیاز است و به آن تأکید داریم نایلونهایی است که باید ظرف چند روز آینده به دست مردم برسد چرا که از یکشنبه و دوشنبه هفته آینده بارش باران خواهیم داشت و چادرها نیاز به نایلون دارند. او در ادامه از کلاه، شال، مواد شوینده، پیکنیک و وسایل اصلی روشنایی مثل چراغ قوه به عنوان اصلیترین وسایل مورد نیاز آسیبدیدگان غرب کشور نام برد.
تعدادی از سینماگران عصر روز ۲۴ آبانماه وارد کرمانشاه شدند و جمعی دیگر صبح پنجشنبه ۲۵ آبانماه به این گروه ملحق شدند تا به مناطق زلزله زده سرپل ذهاب بروند.در ابتدای ورود سینماگران در کرمانشاه، جمعی از آنها در بیمارستان امام رضا (ع) حاضر شدند و با برخی از مصدومان و آسیب دیدگان این حادثه دیدار و گفتوگو کردند.
پردیس سینمایی کوروش هم به کمک زلزله زدگان آمد. دست اندرکاران این سینما به غیر از اختصاص نیمی از فروش روز چهارشنبه این مجتمع قصد دارند کمک های مردمی را نیز به مناطق زلزله زده غرب کشور ارسال کنند.
عوامل فیلم سینمایی «رگ خواب» هم مبلغ ٣٠ میلیون تومان جهت خرید پتو و آذوقه برای هموطنان زلزله زده غرب کشور تقدیم کردند.
هنرمندان دیگری نیز به همین ترتیب به یاری مردم زلزله زده شتافتند.
در این هفته از عرصه تولید در سینما نیز خبر رسید كه فیلمبرداری فیلم سینمایی «پیشونی سفید ٢» در حالی به نیمه راه رسیده که حسام نواب صفوی در نقش «ببر وکیل مدافع» جلوی دوربین فرشاد خالقی به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی سیدجواد هاشمی رفته است.حسام نواب صفوی در این فیلم سینمایی با گریم و لباسی متفاوت و جذاب ایفاگر نقش وکیل مدافعِ پیشونی طلا (مادر آهوی پیشونی سفید) شده است.طراحی گریم نواب صفوی و دیگر بازیگران این اثر موزیکال در ژانر کودک و نوجوان را «شهرام خلج» و طراحی لباس آن را «سحر گوران» عهدهدار هستند. در خلاصه داستان فیلم سینمایی«آهوی پیشونی سفید ٢» آمده است: «اختاپوس» از درون یک غار، امورات قلعه را فرمانروایی میکند، او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصاره تن آنها «بل بله» را به خدمت گرفته اما آهوها با نقشه «پیشونی سفید» از قلعه فرار میکنند. از سوی دیگر مادر «آهوی پیشونی سفید» برگشته تا آهو را از «سالار» یعنی پدر خواندهاش پس بگیرد و «پیشونیسفید» به دلیل رنجش از سالار، میخواهد به پیش مادرش بازگردد اما...
این بازیگران در «آهوی پیشونی سفید ٢» ایفای نقش کردهاند: محمدرضا شریفینیا، لیلا اوتادی، پژمان بازغی، ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امیرغفارمنش، هومن حاجیعبدالهی، سیدجواد هاشمی، امیر سهیلی، امیررضا احمدی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، فرزانه زهرهوند، رکسانا وطنخواه و ساناز نادری.
فیلم سینمایی «خیابان دیوار» به تهیه کنندگی مصطفی کیایی و کارگردانی بهمن کامیار هم با تغییر نام به «در وجه حامل» فرم حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را با همین نام پر کرد تا دومین تجربه بلند سینمایی کامیار در مقام کارگردان راهی این جشنواره شود.«در وجه حامل» تمامی مراحل فنی را پشت سر گذاشته و نسخه بازبینی آن برای ارایه به دبیرخانه جشنواره آماده است.
این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان آن روایتگر زندگی زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می شود و در پی حل آن است.
تمامی مراحل فیلمبرداری «در وجه حامل» در تهران انجام شده است و ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید نیا، معصومه رحمانی، بابک بهشاد، جواد زیتونی، بیژن افشار، میثاق جمشیدی، مژده دایی، سید وحید منافی، مهدی میری، پاوان افسر، اکبر مددی مهر، غلامحسین عباسی، مهران آتش زا، فرزاد سینا، شهرزاد بخشی، مهران فراهانی، فاطمه بابایی، رضوان جعفری، حمیدرضا خسرویون، محسن کیایی و رعنا آزادی ور در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
مهرداد فرید تهیه کننده «جن زیبا» به كارگردانی بایرام فضلی هم از پایان ۸۰ درصد از فیلمبرداری و آغاز تدوین این اثر توسط ابرهیم سعیدی خبر داد. بازی نورگل یشیلچای، بازیگر ترکیه ای «جن زیبا» هم پایان یافت.
بعد از آن که نامهای مختلفی از بازیگران برای حضور در «سوء تفاهم» احمدرضا معتمدی در رسانهها منتشر شد، بالأخره ترکیب بازیگران این فیلم قطعی شد و فیلمبرداری کار هم در تهران آغاز شد.مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «سوء تفاهم» هستند و بازیگران دیگری نیز در ادامه به این فیلم اضافه خواهند شد.سازندگان فیلم در نخستین روز فیلمبرداری یاد و خاطره درگذشتگان زلزله کرمانشاه را گرامی داشتند. این در حالی است که ترکیب اولیه بازیگران این فیلم به کلی دچار تغییر شده و از فهرست اولیه بازیگران تنها اکبر عبدی باقی مانده است.
پیش از این نامهای مختلفی نظیر لیلا حاتمی، سحر دولتشاهی، طناز طباطبایی، بهرام رادان، علی مصفا و ... برای حضور در این فیلم شنیده شده بود که هیچ کدام از این بازیگران در سوء تفاهم حضور ندارند.اولین تغییر مربوط به بهرام رادان است که بعد از انصراف او کامبیز دیرباز جایگزینش شده. همچنین با انصراف لیلا حاتمی ، مریلا زارعی نقش او را عهده دار شده. تغییر بعدی مربوط نقشی است که با طناز طباطبایی برای آن مذاکره شده بود که با حضور این بازیگر در فیلم «روسی» ، هانیه توسلی جایگزین او شد. همچنین با جدایی صابر ابر ، پژمان جمشیدی جایگزین او در این فیلم شد.
«سوتفاهم» با سرمایهگذاری سازمان هنری رسانه ای اوج ساخته می شود.تهیهکنندگی جدیدترین فیلم معتمدی را جلیل شعبانی بر عهده دارد و تلاش گروه بر این است که فیلم را به جشنواره فجر امسال برسانند.
محدثه حیرت بازیگر «اِو» هم به گروه تولید «پاسیو» نخستین ساخته مریم بحرالعلومی پیوست. بهناز جعفری، كریم امینى و محدثه حیرت در فیلم سینمایی «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی که این روزها آخرین مراحل پیش تولید خود را پشت سر میگذارد، ایفای نقش خواهند کرد
فیلمبرداری فیلم سینمایی «شاهکُش» تازهترین اثر وحید امیرخانی هم مدتی ست در سکوت خبری آغاز شده است. این فیلم یک درام معمایی- اجتماعی متفاوت است که برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده میشود.مهناز افشار و هادی حجازیفر بازیگران اصلی «شاه کُش» هستند و از نخستین روز تصویربرداری، جلوی دوربین علی قاضی رفتهاند.
داستان «شاه کُش» که پیش تولید آن نزدیک به دو ماه به طول انجامیده، در برف و کولاک شدید میگذرد و فیلمبرداری آن طی دو هفته گذشته در هوای توفانی ارتفاعات کوهستانی تهران آغاز شده است. فرید سجادی حسینی، مجید صالحی، علیرضا کمالینژاد، پیمان مقدمی و مهدی کوشکی دیگر بازیگران مطرح این فیلم هستند که بنابر فضای فیلم همگی با گریم و نقشی متفاوت در «شاه کُش» حضور یافتهاند.
در خلاصه داستان «شاه کُش» آمده است: "گوزنِ قرمز از پشتِ صخرهی یخزده، نگاهی به مردِ شکارچی که سیگاری دود میکند میاندازد. گرگ، مچاله از سرما سرفهای میکند. گوزنِ قرمز: میخواد چی کار کنه؟ گرگ: نمیدونه میخواد چی کار کنه. گوزنِ قرمز: اینا که نمیدونن میخوان چی کار کنن خطرناکترن... من برمیگردم."
عوامل فیلم سینمایی «شاه کُش» عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: وحید امیرخانی، تهیه کننده: عباس نادران، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، تدوین: حسن ایوبی، طراح صحنه: محسن نصرالهی، طراح گریم: ایمان امیدواری، مدیر صدابرداری: وحید مقدسی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، مدیر تولید: محمد یمینی، مدیر جلوه های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی، مدیر جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک، برنامه ریز: احسان سجادی حسینی، دستیار اول کارگردان: درنا مدنی، منشی صحنه: زهرا تحقیقی، مدیر تدارکات: عماد طاهری، عکاس: سحاب زری باف، فیلم پشت صحنه: پیمان داداشزاده، مشاور رسانهای: هادی فیروزمندی.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «خجالت نکش» هم به زودی در روستایی در شمال کشور آغاز شد.
«خجالت نکش» عنوان اولین فیلم سینمایی رضا مقصودی، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون است که با انتخاب کامل بازیگران و عوامل پشت دوربین از روز شنبه در روستایی حوالی شهر چالوس مقابل دوربین رفته است.احمد مهران فر و شبنم مقدمی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. در کنار این دو، چندین بازیگر فرعی دیگر نیز در فیلم به ایفای نقش می پردازند.
مقصودی نگارش فیلمنامه این فیلم را با موضوع فرزندآوری سال گذشته به اتمام رسانده است.
«خجالت نکش» با مضمونی کمدی داستان زندگی زن و شوهری را روایت می کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه دار می شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی ماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتی کمیک و بامزه می کند. اتفاقاتی که در نهایت باعث جدال این دو با یکدیگر می شود و... .
فیلمبرداری اولین تجربه کارگردانی رضا مقصودی به طور کامل در یک روستا در شهر چالوس انجام خواهد شد. براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، فیلمبرداری این فیلم تا اوایل زمستان به طول می انجامد.
مقصودی در کارنامه خود نگارش فیلمنامه فیلم های سینمایی «من سالوادور نیستم»، «اخلاقتو خوب کن»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «زخم زیتون»، «شیدا»، «مهر مادری»، «لیلی با من است» و «کوچه و موزه» را برعهده داشته است.
سیدامیر پروین حسینی تهیه کننده «خجالت نکش» است. دیگر عوامل اصلی این پروژه سینمایی عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: امیر حاتمی، دستیار اول کارگردان: حامد مختاری، مدیر تولید: سجاد رحیمی.
فیلمبردارى فیلم سینمایى «ماهور» به نویسندگى و كارگردانى مجید نیامراد و تهیه كنندگى اصغر پورهاجریان هم در شهر كیف اوكراین آغاز شده و حدود ۲۵روز دیگر هم در این شهر ادامه خواهد داشت. اصغر پور هاجریان پیش از این گفته بود: اگر شرایط فراهم شود «ماهور» را برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده می کنیم.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:«ماهور» قطعه ای است در دستگاه ماهور برای ماهور.
از بازیگران این فیلم سینمایی می توان به: همایون ارشادى، گوهر خیراندیش، لاله اسكندرى، روزبه حصارى، سوگل خلیق، مارال فرجاد، ولادلن پرتنیکو، اولگ کشانووسکی، گنادی پودگورنی، سوتلانا سوپیلنیاک، ایرینا سوتولنکو و.....اشاره کرد.
جلال الدین دری هم با ثبت فیلمنامه «نهنگ آبی» قصد ساخت این فیلم را دارد. فیلمنامه این فیلم زیر نظر مشاوران روان پزشکی و علوم پزشکی نوشته شده است.
عباس نظام دوست کارگردان سینما هم درباره آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «گرگ بازی» گفت: تمام کارهای فنی این فیلم به طور کامل به پایان رسیده و آماده نمایش شده است و در نظر داریم آن را برای اولین بار در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش بگذاریم.
وی افزود: ما فرم جشنواره فیلم فجر را هم پر کرده ایم به همین دلیل امیدوارم در این جشنواره پذیرفته و به نمایش گذاشته شود.
نظام دوست در پایان گفت: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه فیلم بعدی سینمایی خود هستم که هنوز به پایان نرسیده است.
«گرگبازی» روایت کننده داستان چند دوست قدیمی است که یک شب در خانه موروثی یکیشان جمع میشوند که با ورود مهمانان تازه وارد به جمع، ماجراهای عجیبی رخ میدهد.
عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: عباس نظامدوست، نویسندگان فیلمنامه: مجید اسلامی، عباس نظامدوست، علی نعمتالهی، با تشکر از بیتا شباهنگ، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، طراح صحنه: امیر حسین قدسی، مرتضی فربد، تدوین: مستانه مهاجر، صدابردار: وحید رضویان. صداگذار: ایرج شهزادی. طراح چهرهپردازی: یاسمن محباهری. طراح لباس: ندا نصر، برنامهریز و دستیار کارگردان: پانته آ حسینی، منشی صحنه: نائله شریفی، عکاس: مریم سپهری، تصحیح رنگ: فرهاد قدسی، مجری طرح و مدیرتولید: سیاوش سرمد، مدیر تدارکات: عماد طاهری و تهیهکننده: محمدعلی نجفی.
علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سهیلا گلستانی، سعید چنگیزیان، مهسا علافر، فهیمه امنزاده، احسان گودرزی، امیرحسین قدسی، حمید پورآذری، ژرژ پطرسی، منوچهر زندهدل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی و قاسم فرمانبردار در این اثر به ایفای نقش می پردازند.
ساخت موسیقی فیلم سینمایی «کامیون» جدیدترین اثر کامبوزیا پرتوی هم توسط میلاد موحدی آغاز شده است اما هنوز حضور «آینور دوغان» خواننده سرشناس کُُرد و ترکیه در این فیلم قطعی نیست.
کامبوزیا پرتوی، درباره نحوه حضور آینور دوغان (خواننده کرد) در این فیلم گفت: درباره حضور ایشان در این فیلم پیشنهاداتی مطرح شد. این پیشنهاد نیز از طرف آهنگساز فیلم میلاد موحدی مطرح و هماکنون در حال برررسی است.
وی ادامه داد: البته هنوز تصمیم مشخصی برای نحوه حضور وی در این فیلم و اینکه شکل اجرا و همکاری ایشان چگونه باید باشد؛ گرفته نشده است و اینکه گفته میشود تصمیم قطعی گرفته شده که خانم آینور دوغان در این فیلم تکخوانی کند یا به شکل دیگری حضور داشته باشد، صحت ندارد.
صداگذاری فیلم سینمایی «کامیون» به نویسندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی که برعهده پرویز آبنار بود؛ هفته گذشته به پایان رسید و بعد از اتمام این مرحله، میلاد موحدی ساخت موسیقی «کامیون» را براساس فضای داستان، حال و هوای فیلم و همچنین لوکشینهای آن شروع کرد و هم اکنون روی آن کار میکند.
فیلم سینمایی «کامیون» با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشنهای مختلفی در تهران ازجمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و ... فیلمبرداری شده است.
در فیلم سینمایی «کامیون»، سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و ... به ایفای نقش میپردازند.
پیش از این مدیرکل دفتر سینمای حرفهای گفته بود: طبق نظر اکثر مراجع تکخوانی زن حرام است، اما درباره استفاده از صدای خواننده زن در فیلم باید دفتر موسیقی وزارت ارشاد نظر بدهد.
در پی انتشار خبرهایی مبنی بر خوانندگی «آینور» خواننده زن کردزبان در فیلم سینمایی «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفهای گفت: برای استفاده از هر موسیقی باکلام توسط سازندگان در اثر سینمایی، باید توسط مرکز موسیقی مجوزهای لازم کسب شود و بعد موسیقی در فیلم استفاده شود.
وی درباره امکان استفاده از خواننده زن در یک فیلم سینمایی ایرانی گفت: طبق نظر اکثر مراجع، تکخوانی زن حرام است و به تبع آن استفاده موسیقی با کلام زن در فیلم نیز همین فتوا را خواهد داشت، ضمن اینکه در این مورد و موارد مشابه باید اداره کل موسیقی نظر بدهد و مجوز لازم از سوی این اداره صادر شود بعد در فیلم استفاده شود.
فرجی در خاتمه تأکید کرد: سازندگان آثار باید به این دستورالعمل دقت نظر داشته باشند که برای استفاده از موسیقی باکلام در هر فیلمی باید مجوز لازم از سوی مرکز موسیقی صادر شود، در غیراینصورت صاحبان اثر باید موسیقی را از فیلم خارج کرده و این بخش از فیلم دچار ممیزی خواهد شد.
مراحل نگارش فیلمنامه «آسیه در زمستان» هم به زودی تمام میشود. دومین فیلم مریم دوستی یک درام اجتماعی است که داستان زندگی زنی به نام آسیه را روایت میکند. این کارگردان که برای نمایش فیلم اولش «دریاچه ماهی» به ایتالیا سفر کرده، پس از بازگشت به ایران برای ساخت فیلم دومش درخواست پروانه ساخت میکند.مریم دوستی با دریافت پروانه، احتمالاً امسال «آسیه در زمستان» را کلید میزند.
«متری شیش و نیم» سعید روستایی هم در راه تولید است. سید جمال ساداتیان از حل مشکلات فیلم «متری شیش و نیم» و صدور پروانه ساخت این فیلم طی روزهای آینده خبر داد.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش هم درباره جلسه 22 آبان ماه شورای صنفی نمایش گفت: درجلسه امروز کف فروش فیلمها مورد بررسی قرار گرفت که همه فیلمها با فروش خوبی مواجه شدند و همچنان در سرگروهها باقی میمانند. وی در ادامه به تعطیلات سینماها در ایام سوگواری رحلت پیغمبر (ص) و شهادت امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: از تاریخ 25 آبان ماه تا 28 آبان ماه به مناسبت ایام سوگواری فیلمهای کمدی امکان اکران در سینماها نخواهند داشت. تعطیلی سینماهای کشور از ساعت 17 روز پنج شنبه 25 آبان ماه آغاز میشود و روز جمعه به صورت کامل سینماها تعطیل است. همچنین از ساعت 17 روز شنبه (27 آبان ماه) سینماها تعطیل است و روز یکشنبه 28 آبان ماه نیز سینماها به صورت کامل به مناسبت شهادت امام رضا (ع) تعطیل خواهد بود.
شورای صنفی نمایش همدردی خود با بازماندگان زلزله کرمانشاه را هم ابراز کردند.
در این هفته شورای صدور پروانه ساخت نیز مجوز ساخت برای ٣ فیلمنامه جدید را صادر نمود.
«سفر تایلند» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد درمنش و نویسندگی جواد ستودهنیا در ژانر اجتماعی
«نسکافه» به تهیهکنندگی محمد احمدی، کارگردانی فرهاد نجفی و نویسندگی مشترک فرهاد نجفی و حمید سلیمی در ژانر اجتماعی
«امیر» به تهیهکنندگی سیدضیاء هاشمی، کارگردانی و نویسندگی نیما اقلیما در ژانر اجتماعی
کیانوش عیاری کارگردان سینما در این هفته از اکران فیلم توقیفی «خانه پدری» در گروه هنر و تجربه انتقاد کرد و اعلام کرد که اکران این فیلم در این گروه درست نیست.
کیانوش عیاری در این باره بیان کرد: «این فیلم یک بار در سال ٩٣ در گروه سینمایی هنر و تجربه و به مدت دو روز نمایش داده شد، این اتفاق گواه بر این است که نمایش این فیلم در گروه هنروتجربه درست نیست. این گروه سینمایی چهار سینما دارد که در سال ٩٣ دو سینمای آن نیز متعلق به حوزه هنری بود و حوزه اعلام کرد سینماهایش را در اختیار این فیلم نخواهد گذاشت و فیلم در سینما کوروش نمایش داده شده و در ١٠ سانس در دو روز و در سالن ٣٥٥ نفره نمایش داده شد.»
او افزود: «آن زمان دلواپسان تهدید کردند اگر بعد از دو روز اکران، یعنی پنجشنبه و جمعه، فیلم شنبه از اکران برداشته نشود، وزیر را استیضاح خواهیم کرد و ایشان دستور دادند فیلم از اکران برداشته شود. بنابراین با توجه به تجربه یک بار نمایش فیلم در این گروه سینمایی، نمایش این فیلم به این شکل درست نیست.»
عیاری درباره نقش حوزه هنری در اکران دوباره این فیلم در گروه هنر و تجربه توضیح داد: «احتمالاً حوزه باز هم سینماهای خودش را در اختیار فیلم قرار نخواهد داد، بار دیگر فیلم در سینماهای محدودی اکران خواهد شد و باز هم با تهدید فیلم از پرده پایین کشیده میشود. بعد هم مسئولان میگویند از شر این فیلم خلاص شدیم، آن را اکران کردیم اما شرایط برایش فراهم نبود و از نظر ما فیلم آزاد شد. نمیدانم تعداد فیلمهای توقیفی چند تا است مثلا اگر ١٥ تا است میگویند با اکران «خانه پدری» شد ١٤ فیلم توقیفی و به این شکل صورتمسئله پاک میشود.»
این کارگردان ادامه داد: «حتی در جلسهای که پیش از این مبنیبر اکران فیلم داشتیم، موضوع شرط سنی برای اکران فیلم مطرح شد که پذیرفتم. اگرچه پذیرفتم اما بهنظرم کار عجیبی است. چرا باید شرط سنی گذاشته شود؟ چه کسی میتواند این موضوع را کنترل کند؟ و خودشان خوب میدانند گذاشتن شرط سنی تبدیل به یک عنصر تبلیغی میشود.»
هفته گذشته علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی طی گفت و گویی به تشریح روند جدید نحوه اعطای وام به تهیه كنندگان سینما پرداخت در همین رابطه پژمان لشكریپور تهیهکننده سینما و معاون فرهنگی سابق بنیاد سینمایی فارابی به آسیب شناسی این روند جدید پرداخت. وی گفت: «سابقه اعطای وام به تولیدات سینمای ایران تقریباً به زمان آغاز فرآیند شکلگیری سینمای نوین در ایران در اوایل دهه 60 بازمیگردد و به تعبیری میتوان آن را همپای تولد بنیاد سینمایی فارابی دانست و به همین دلیل پدیده تازهای نیست. در این سه و نیم دهه هم فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذشت.» لشكریپور در ادامه روایت تاریخی خود گفت: «در دهه 60 که معمولاً فیلمها فروش خوبی داشتند و به سوددهی میرسیدند، سوبسید بانکی که به تبصره 3 هم معروف بود، به دولت بازمیگشت. بخش از آن سوبسیدها هم البته تسویه نمیشد و به همین دلیل در اواسط دهه هفتاد بود که به واسطه شرایط اقتصادی دولت، بانکهای عامل در اعطای وام به سینماگران دچار مشکل شدند. به خصوص که بانکها و سینماگران زبان همدیگر را هم نمیفهمیدند. این شرایط که فرآیند اعطای وام را به بنبست رسانده و چرخه تولید در سینما را با تهدید کرده بود، باعث شد که دولت بودجه مستقلی را در اختیار فارابی قرار دهد تا به طور مستقیم از برخی تولیدات حمایت کند.» وی با اشاره به اینکه «ورود فارابی به جهت نبود زبان مشترک میان سینماگران و بانکها بود» ادامه داد: «اتفاقاً در شرایطی هم وارد میدان شد که فیلمهای بسیاری بدهکار بودند. از اوایل دهه 80 بنیاد فارابی شرایطی را بهوجود آورد تا در قالبهایی مانند تهاتر بدهی سینماگران به حداقل برسد و با این وجود کماکان طیفی از سینماگران ما بدهکار هستند.»
لشكریپور با تأکید براینکه اطلاع از این تاریخچه برای قضاوت درباره شرایط امروز الزامی است، میگوید: «جدا شدن فرآیند اعطای وام از بنیاد فارابی به چند جهت سینمای ایران را دچار اخلال و اشکال خواهد کرد، به خصوص سینماگرانی که فیلم مستقل (به لحاظ فرهنگی و نه سیاسی و اقتصادی) میسازند و معمولاً بدنه اصلی فیلمهای حاضر در جشنواره فجر را در هر دوره تشکیل میدهند.» این تهیهکننده سینما معتقد است: «ورود فارابی به این عرصه به جهت همزبانی و تعامل با سینماگران بوده و اتفاقاً یکی از ابزارهای تعامل بنیاد با جریان تولید در سینما همین اعطای وام است. اگر بخواهیم این فرآیند را تغییر دهیم و جای دیگری مانند صندوق هنر، که احتمالاً ادبیاتی مشابه همان ادبیات اقتصادی بانکها بر آن حاکم است،مجدد به این فرآیند وارد شود، گویی به عقب بازگشتهایم.» لشكریپور با اشاره به ادبیات خشک و غیرمنعطف بانکها تأکید میکند: «این ادبیات در سینما پاسخگو نیست و باعث برهم خوردن بخشی از برنامهریزیهای تولید در سینما میشود.» معاون فرهنگی سابق فارابی افزود: «این درست است که طیفی از فیلمسازانی که فیلمشان به سود هم میرسد، اقدام به تسویه وامهای خود نمیکنند اما نباید فراموش کرد عدم توانایی برخی فیلمها در تسویه مالی، به مسائل دیگری برمیگردد که در واقع حقوقی است که از کلیت سینمای ایران ضایع میشود.» لشكریپور در تشریح موضع خود ادامه داد: «برخی فیلمسازان در تعامل و مذاکره با مدیران سینمایی و یا حتی نامه آوردن از شخص معاون سینمایی وقت، وامشان را تسویه نمیکنند، اما واقعیتهایی مانند قاچاق فیلم، نمایش فیلمها در قطارها و هتلها بدون رعایت حق رایت و مواردی از این دست، سالهاست که بسیاری از آثار سینمایی ما را متضرر کرده و بخشی از عدم توانایی برای تسویه این وامها، چنین واقعیتهایی است. بخش قابل توجهی از این حقوق مادی هم توسط نهادها و ارگانهای دولتی ضایع میشود و نمیتوان این مسائل را نادیده گرفت.» از همین زاویه نگاه است که لشكریپور نگاه صرف اقتصادی به فرآیند تسویه وام سینماگران را نادرست میداند و تأکید میکند باید همه مسائل جانبی را هم در این زمینه مدنظر گرفت. او در ادامه انتقاد خود نسبت به این روش افزود: "اولاً سقف رقم 300 تومان تناسبی با هزینه های تولید فیلم درسال 96 ندارد وبه نظرم وام اگر میخواهد کارگشا باشد میبایست حدود 25 درصد هزینه های یک فیلم را پوشش دهد،ثانیاً با ارجاع فیلمهای به اصطلاح "وامی" به صندوق اعتباری عملاً نظارت فرهنگی بر تولید، و کمک به اینگونه فیلم ها متوقف شده وتمام هم و غم فارابی به حل بروکراسی میان فیلمسازان و صندوق خواهد گذشت ثالثاً بنا به آنچه به عنوان ایرادات زیر ساختی اقتصادی سینمای ایران ذکر شد ،در زمانی نه چندان دور با بحران دعوای صندوق با تهیه کنندگان ولاجرم سازمان سینمایی برای تسویه وام های مشکوک الوصول و یا عدم وصول مواجه خواهیم بود و مجدداً بنیاد فارابی ناچار به دخالت خواهد بود.
تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده در واپسین روزهای دومین ماه از پاییز ١٣٩٦ به شرح زیر است
«اکسیدان»/ ۳ سالن/ ۱۵۰ روز/ ۱۱ میلیارد و ۲۵۵ میلیون تومان
«زرد»/ ۷۹ سالن/ ۴۴ روز/ ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان
«خفهگی»/ ۱۰۶ سالن/ ۳۰ روز/ ۳ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان
«خانه دختر»/ ۷۸ سالن/ ۳۷ روز/ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
«نگار»/ ۸ سالن/ ۷۲ روز/ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان
«ملی و راههای نرفتهاش»/ ۳۷ سالن/ ۶۵ روز/ ۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان
«قهرمانان کوچک»/ ۸۸ سالن/ ۴۴ روز/ ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان
«ایتالیا ایتالیا»/ ۱۸ سالن/ ۴۴ روز/ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
«خالتور»/ ۹۹ سالن/ ۱۶ روز/ ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان
«حقهباز دم دراز»/ ۳۸ سالن/ ۳۷ روز/ ۳۶۵ میلیون تومان
«شَنِل»/ ۲۱ سالن/ ۳۰ روز/ ۲۴۰ میلیون تومان
«آزاد به قید شرط»/ ۱۷ سالن/ ۳۰ روز/ ۲۰۵ میلیون تومان
«غیرمجاز»/ ۲۵ سالن/ ۱۶ روز/ ۱۲۰ میلیون تومان
«انزوا»/ ۲۴ سالن/ ۹ روز/ ۳۵ میلیون تومان
«رقص پا»/ ۴ سالن/ ۲۳ روز/ ۱۲ میلیون تومان