سینمای نو > سرویس پویانمایی > محمد مهیار جوادیفر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، در این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمدرضا کریمیصارمی دبیر جشنواره به همراه داوران داخلی و خارجی ، نامزدهای بخشهای مختلف ، فیلمسازان ، مسئولان و دستاندرکاران غرفههای بازار پویانمایی ، علاقهمندان به هنر انیمیشن، اهالی فرهنگ و رسانه و نمایندههای سفارتخانههای روسیه ، چین و شیلی، امیررضا مافی معاون پویانمایی سازمان سینمایی سوره نیز از حاضران در مراسم بودند.
این مراسم ساعت ۱۹ با سرود ملی و قرائت قرآن آغاز شد. پخش تیزری درباره غزه و فلسطین دیگر بخش مراسم بود.
سپس نماهنگی برای احترام به تمام کودکانی که در جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدهاند و کودکانی که آواره شده و خانوادههای خود را از دست دادهاند، پخش شد.
الهام دارابی که اجرای این مراسم را به عهده داشت، روی صحنه حاضر شد و با خیرمقدم به تمام حاضران در سالن شهید بهنام محمدی، آنها را به تماشای تیزری از فعالیتهای سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران دعوت کرد.
دارابی در ادامه عنوان کرد که امروز شاهد موفقیتهای بزرگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم و سینمای انیمیشن ایران حالش با اکرانهای موفق فیلمهایی چون «لوپتو»، «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی»، «فیلشاه» و... بسیار خوب است، همچنین روز پویانمایی در تعداد زیادی از مراکز کانون برگزار شد و بچهها به تماشای آثار جشنواره نشستند. سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با جمع بزرگی از نوجوانان برگزار شد و این نکته مشوقی برای ما در این دوره از جشنواره بود.
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی قرائت شد:
در متن این بیانیه آمده است: جشنواره پویانمایی محلی است برای نمایش بالهای بزرگ و زیبای خیال و پرواز آن بر پردههای نقرهای، در این دوره هم آثار خوب و مناسبی دیده شد امید است حضور بیشتر اندیشههای بنیادی و ترکیب آن با هنر خلاق و رویاساز پویانمایی باعث تولیدات هوشمند هدفمند و پر مخاطب شود.
هیأت داوران با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر نوآوری، خلاقیت، تکنیک، محتوا و پیام، به ارزیابی آثار پرداخت و در نهایت، برگزیدگان را در بخشهای مختلف معرفی میکند.
با این وجود، ناگفته نماند که برخی از آثار ارسالی، آنچنان که انتظار میرفت، در ترازوی داوری ما ننشستند. گویی در برخی از انیمیشنها، خلاقیت و نوآوری جای خود را به تکرار و روزمرگی داده بود و محتوا و تکنیک نیز از انسجام و پویایی لازم برخوردار نبودند.
امیدواریم که با اتکا به خلاقیت و نوآوری هنرمندان ایرانی، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون هنر انیمیشن در کشورمان باشیم.
هیأت داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی
مجید اسماعیلی، فرهاد فلاح، حامد کاتبی
سپس جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
برای اهدای تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش دینی، داوران هیچ اثری را شایسته دریافت تندیس طلایی ندانستند.
- تندیس طلایی به بهترین کارگردان در بخش دینی/ برزخ/ محمدجواد جعفری/ به دلیل کارگردانی درخشان، تکنیک اجرایی قوی و محتوای عمیق و تاثیرگذار، استفاده از تکنیکهای کارگردانی خلاقانه، به جذابیت و پویایی انیمیشن افزوده است ریتم و تمپوی انیمیشن به گونهای تنظیم شده است که مخاطب را تا انتها با خود همراه میکند
- تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی/ بیپلاک/ اسماعیل یوسفی/ برای به تصویر کشیدن روایتی ساده و تاثیرگذار از حماسه دفاع مقدس
- دیپلم افتخار/ داود و جالوت/ سعید سروشمهر/ برای به تصویر کشیدن روایتی ساده و کودکانه، با استفاده از شخصیتهای دوستداشتنی و لحنی طنز، داستانی حماسی و آموزنده
- دیپلم افتخار/ پیش از بهشت/ احمد حیدریان/ برای روایتی شاعرانه و هنرمندانه در مورد بی خانمان کردن کودکان و نوجوانان فلسطین
همچنین هیات داوران در بخش دینی فیلم «داود و جالوت» و در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی فیلم «پیش از بهشت» را شایسته دریافت دیپلم افتخار دانستند.
در ادامه پس از اهدای جوایز بخش دینی و ارزشهای انقلابی، ویدئویی به پاسداشت فعالیتهای مهدی امامی، از مستندسازان جشنواره پویانمایی تهران که بهتازگی در یک صانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت، پخش شد.
بخش دانشجویی:
در ادامه بیانیه هیأت داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: «پویانمایی یکی از عرصههای تبلور خلاقیت است. خلاقیتی که توامان از واقعیت نشات گرفته و خیال را بارور میسازد. تخیل جوان بستری است تا این همنشینی بروز و تجلی دوچندان داشته باشد. ذهن جوان که با جستن دانش نیز همراه میشود، بالندگی این عرصه را سرعت بخشیده و رنگی به دور از روزمرگی به آن میبخشد.
آثاری که در این دوره از جشنواره و بخش دانشجویی ارایه شد، حاصل پویشی چشمنواز از فرم و معنا بود. فرمهای معناداری که دغدغههای ذهن نسل جوان سازندهاش را متبلور میساخت. آثاری که از تکنیک در اندازهای بایسته سود جسته و سعی داشتند در قالبهایی بدیع اندیشه خود را به رخ مخاطبانشان بکشند. اگرچه در بخش نگارش فیلمنامه انیمیشن، هنوز نقصانهایی وجود دارد. دانشجویان میبایست در این زمینه همت بیشتری گمارده و تنها توجه خود را معطوف به استفاده از تکنیک برای بصری کردن ایدهها ننمایند. موضوعات بکری در گوشه و کنار، حتی در هنرهای دیگر همچون ادبیات نهفته که میتواند الهام بخش داستانگویی انیماتورهای جوان باشد. با این وجود تکنیک آثار درحدی حرفهای و فراتر از فیلم دانشجویی بود و در همین زمینه اندکی قضاوت را برای ما با دشواری همراه ساخت. بسیاری از این آثار میتوانند در بخش مسابقه اصلی جشنواره به رقابت با دیگر انیماتورها برخاسته و چون سروی به سرافرازی رسند.
از این رو به دستاندرکاران جشنواره محترم پویانمایی. پیشنهاد میشود که از دورههای بعد تعدادی کاندید مشخص شود تا جوانان بیشتری که در این عرصه فعال هستند تشویق شوند. تشویق درست و به جا امکانی است تا هنرمندان بیشتر قوت قلب گرفته و به راه خود ادامه دهند.
باشد که جملگی در راستای گسترش و بالندگی اهداف فرهنگی و هنری کشورمان ایران کوشا باشیم.
هیأت داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران
بهرام عظیمی، امینرضا لطفعلیزاده، رامتین شهبازی»
حمیدرضا حافظی و سمیهسادات اسماعیلی برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند.
سپس جوایز بخش دانشجویی به شرح زیر اهدا شد.
- تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی/ خرمگس/ سیدعلیرضا وزیری/ به خاطر کارگردانی بدون نقص و خلاقانه با یک دکوپاژ عالی
- تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی/ ارائه/ فریبا عبدالخانی/ به خاطر ایدهای خاص با فیلمنامهای جذاب و تاثیرگذار
- تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی/ پایان تابستان/ تارا عطارزاده/ به خاطر جانبخشی حرفهای و باورپذیر با زمانبندی دقیق
- دیپلم افتخار/ دخترای ننه دریا/ سحر غفوریان/ به خاطر قصهای زیبا با کاراکترهای بانمک در انیمیشنی خلاقانه
- دیپلم افتخار/ تنها آرزو/ سیدعلی موسوی، شیرین انجیدنی/ به خاطر موضوعی تاثیرگذار در انیمیشنی با رعایت اصول حرفهای یک انیمیشن کوتاه
بخش پایاننامههای برتر:
در ادامه این مراسم فرخ یکدانه به نمایندگی از اعضا بیانیه هیات داوران بخش پایاننامه را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است: «با عرض سلام و ادب خدمت همه حضار، هنرمندان و استادان دنیای زیبای انیمیشن.
با افتخار، به عنوان عضوی از داوران بخش پایاننامههای علمی، بیانیه هیات داوران را در حضور شما قرائت میکنم.
این بیانیه، آخرین برگ از کتاب درخشانی است که در طول یک سال و نیم اخیر به قلم تک تک دانشپژوهان این مرز و بوم در عرصه پویانمایی نگاشته شده است و نوید بخش بالندگی آن در سالها و دورههای بعد است.
داوریِ پژوهشهای علمی، همواره وظیفه بزرگی در مسیرِ پیشبردِ علم و دانش ایران عزیز بوده است. ما، داورانِ این بخش، با درکِ عمق و اهمیتِ این وظیفه، با افتخار و تعهدِ کامل آن را بر عهده گرفتیم و میخواهیم نهایت قدردانیِ خود را از پژوهشگرانِ عزیز، چه در کسوت استادی و چه در جایگاه دانشجویی بیان کنیم. بدون شما و تلاشهای امیدبخشتان، این رونق و شکوهِ علمی، رنگ واقعیت به خود نمیگرفت.
در تمام فرآیند داوری، ایمان داشتیم که این جشنواره، تأثیر بسزایی بر ارزش و کیفیت پژوهشهای علمی و تحقیقاتی انیمیشن خواهد گذاشت. پس با تمام توان و تجربه خود، تلاش کردیم تا بهترین تصمیم را در ارتباط با آثار ارائه شده اتخاذ کنیم و با دقت بسیار، به جزئیات متن، روشها، نتایج و استنتاجات ارائه شده در پژوهشها پرداختیم تا تصمیمات ما در خصوص قبول یا رد هر پژوهش به شکلی عادلانه و بر اساس معیارهای علمی و شفاف اتخاذ شود.
در حین داوری، به دقت از اصول رعایت حقوق مؤلفان، جلوگیری از تقلید و تکرار بیرویه، استفاده معقول از منابع و ارائه اطلاعات دقیق و جامع از روشها و نتایج پژوهشها اطمینان حاصل نمودهایم. تا یاور پیشرفت دانش و علم در جامعه جوان و پویای انیمیشن باشیم.
در پایان، تشکر و قدردانی خاص خود را از تلاشهای ثمربخش دبیر و عوامل جشنواره ابراز میکنیم که با تلاشهای بیدریغ خود، فرآیند داوری را ممکن ساختند. بدون تلاش و پشتوانه قوی این عزیزان، انجام این فرآیند به این مرحله نمیرسید.
امیدواریم که این هدف ارزشمند مشترک، همواره با توفیق و لطف الهی همراه باشد.
با آرزوی موفقیت و پیشرفت برای تمامی پژوهشگران و حضار عزیز.
هیأت داوران پایاننامههای برتر
محمدرضا حسنایی، فرخ یکدانه، مهدی کشاورز افشار»
سپس جوایز بخش پایاننامههای برتر به شرح زیر اهدا شد:
- تندیس طلایی بهترین پایاننامه نظری و هزینههای چاپ و انتشار پایاننامه به صورت کتاب/ منصوره مولوی/ دانشگاه تربیت مدرس/ موضوع: سهمیابی از تجارت فیلم برونمرزی با تمرکز بر تولید مجموعهسازی انیمیشن
- دیپلم افتخار/ فروغالسادات شفیعی/ دانشگاه تربیت مدرس/ موضوع: راهبردهای کلیدی اصول متحرکسازی محدود در تولید انیمیشن تلویزیونی با رویکرد جذب و تداوم ارتباط بیننده نوجوان بر اساس نظریه مخاطبشناسی
- دیپلم افتخار/ ریحانه اقبالی/ دانشگاه هنر ایران/ موضوع: مطالعه قابلیت افسانههای عامیانه پهلوانی ایرانی به منظور اقتباس در انیمیشن با تاکید بر طراحی شخصیت قهرمان
بخش مسابقه ایران:
در ابتدای این بخش بیانیه هیأت داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران توسط اسماعیل شرعی قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: «بیش از ۶۰ سال از نخستین روزهای ورود پویانمایی به فضای فرهنگی کشور میگذرد و خرسندیم که امروز نظارهگر بالندگی و بلوغ این هنر روشنفکرانه و خیالانگیز هستیم. کیفیت آثار شرکتکننده در بخش مسابقه ایران، شاهدی بر این مدعاست. با قاطعیت میتوان گفت انیمیشن ایرانی از منظر گرافیک و ویژگیهای بصری و همچنین تکنیک اجرایی پیشرفت قابل ملاحظهای داشته و دست کمی از همتایان بینالمللی خود ندارد. با این حال هیأت داوران، توضیح مواردی چند را خالی از لطف نمیداند. با توجه به گوناگونی بخشهای مسابقه، توصیه میشود شرکتکنندگان نسبت به ثبت اثر در دستهبندی مناسب، دقت بیشتری به خرج داده تا رقابت سالمتر و منصفانهتری شکل گیرد. انیمیشن تجربی واجد اصول و تعاریف آکادمیک مشخصی است که آن را به یکی از پیشروترین حیطههای انیمیشن تبدیل میکند، لذا هر اثری به صرف جدید بودن، تجربی نخواهد بود. آثار شرکت کننده در بخش مسابقه انیمیشن تجربی این دوره از جشنواره، از کیفیت لازم برخوردار نبودند و تندیس این بخش، نقش حمایتی و تشویقی دارد. کارگردانی، قلب تپنده روایت یک اثر نمایشی است. وقت آن رسیده است که با توجه به تسلط گروههای تولید، در زمینه تکنیکهای اجرایی، به کشف و جستجوگری در فضای روایت و کارگردانی پرداخت. برای انیمیشن ایران چشماندازی روشن و پر از امید آرزومندیم. باشد که این نهال جوان تبدیل به درختی کهنسال شود.
هیأت داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران
هدی اثنیعشری، سیدعارف علوی، شهرام خوارزمی، اسماعیل شرعی، امید خوشنظر»
در ادامه جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
- تندیس طلایی به فیلم اول/ در سایه سرو/ حسین ملایمی و شیرین سوهانی/ فیلم کوتاه/ برای روایتی تاثیرگذار و قدرتمند از اسیبهای پس از جنگ
- تندیس نقرهای به فیلم دوم/ پر/ صادق جوادی/ فیلم کوتاه/ برای چیرهدستی در به کارگیری امکانات روایی سینمای انیمیشن
- تندیس برنزی به فیلم سوم/ آسمان دوستداشتنی/ امیر مهران/ فیلم کوتاه/ برای فضاسازی منحصر به فرد احساسات انسانی
- تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / آوازهای جنگل (روز برفی)/ امیر سحرخیز/ کودک و نوجوان/ برای بازآفرینی اثری نوستالژیک متناسب با ویژگیهای مخاطب امروز
- تندیس طلایی به بهترین اثر سریالی/ با بابام (جدول ستاره)/ زینب بدری/ سریالی/ برای توجه به ویژگیهای روانی مخاطب خردسال در تولید اثری مناسب این گروه سنی
- تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ نوروز 1400 و مجموعه آثار عقیل حسینیان/ عقیل حسینیاننسب/ تبلیغاتی/ برای جستوجوی مداوم در پیوند زدن قابلیتهای استاپموشن و تبلیغات
- تندیس نقرهای به بهترین فیلم تجربی/ بُنکو/ شهزاد مشایخی/ فیلم تجربی/ به دلیل توجه به عناصر بصری بومی و ملی
- تندیس نقرهای به بهترین دستآورد فنی و هنری/ سمپاش/ فرنوش عابدی/ فیلم کوتاه/ برای استفاده از زیباییشناسی استاپموشن در جهت غنیتر شدن تکنیک سهبعدی
- تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه/ دشت گلهای زرد/ حسین آقامحمدی/ فیلم کوتاه/ برای توجه به خانواده با رویکردی شاعرانه و لطیف به تروما
- تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور)/ در سایه سرو/ آزاد معروفی، حسام جواهری، حسین ملایمی، ریحانه میرهاشمی، سپهر مؤمنی، مهدی ترابی/ فیلم کوتاه/ برای جانبخشی استادانه در راستای ایجاد حس همذاتپنداری
- تندیس طلایی به بهترین فضاسازی/ ده سالگی/ حمیدرضا برخورداری/ فیلم کوتاه/ برای خلق فضایی نو در تکنیک استاپموشن ایران
- تندیس طلایی به بهترین موسیقی/ آسمان دوستداشتنی/ پژمان خلیلی/ فیلم کوتاه/ برای شناخت هوشمندانه تصویر و ارکستراسیون، جهت ایجاد موسیقی شکوهمند
- تندیس طلایی به بهترین صداگذاری/ کلنل/ زهره علیاکبری/ فیلم کوتاه/ برای تبحر در به کارگیری امکانات صداسازی برای خلق فضای صوتی ذهنی
- تندیس نقرهای بهترین طراحی کاراکتر/ در سایه سرو/ حسین ملایمی و شیرین سوهانی/ فیلم کوتاه/ برای خلق شخصیتهای ایرانی بدیع با رویکردی به اقوام
- تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ بچه زرنگ/ حامد جعفری/ فیلم بلند/ برای ایرانیسازی تکنولوژی سه بعدی کامپیوتری و موفقیت چشمگیر در جلب توجه مخاطب
- جایزه ویژه هیات داوران/ زمین بازی/ سمانه اسدی/ فیلم کوتاه/ برای پرداخت هنرمندانه و لطیف به موضوع اهدای عضو
- جایزه ویژه رئیس جشنواره/ پیش از بهشت/ احمد حیدریان/ دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی/ برای روایتی شاعرانه و احساسی در مورد بیخانمان کردن کودکان و نوجوانان فلسطین
- جایزه ویژه دبیر جشنواره/ دکتر محمدصادق باطنی/ برای حمایت صادقانه از اکران فیلمهای سینمای پویانمایی ایران، پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ و مسافری از گانورما
- دیپلم افتخار برای فیلمنامه/ داستانی برای محسن/ حسین زنگنه/ فیلم کوتاه/ برای نگاه شاعرانه و شخصی به موضوع جنگ
- دیپلم افتخار به عنوان دستاورد فنی و هنری/ موسی کو تقی/ عقیل حسینیاننسب/ فیلم کوتاه/ برای تلفیق چیرهدستانه فضای لایو اکشن و انیمیشن
- دیپلم افتخار در بخش کودک و نوجوان/ لالایی/ بابک نکویی/ کودک و نوجوان/ برای اهتمام در ایرانیسازی فضای انیمیشن کلاسیک
- دیپلم افتخار در بخش تبلیغاتی/ تیزر بیمه زنان خانهدار/ علیرضا پورشکوری/ تبلیغاتی/ برای رویکردی ظریف در پرداخت زنانه موضوع بیمه زنان خانهدار
بخش سیفژ:
پس از پایان سخنان وزیر آموزش و پرورش، مجری برنامه بیانیه هیات داوران سیفژ را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «به نمایندگی از سیفژ (انجمن بینالمللی فیلمسازان کودک و نوجوان) مایکی کانتولا و محمدحسن شاهمحمدی افتخار این را داشتیم که به عنوان داور در این جشنواره وزین حضور داشته باشیم و سعیمان بر این بود اثری را انتخاب کنیم که ایده، خلاقیت، زیباییشناسی بصری، محتوا و داستان، تکنیک، ریتم، اجرا و کارگردانی آن ویژه و قابل توجه باشد.
تماشای فیلمهای جشنواره، تجربه بسیار خوبی بود، فیلمهایی از نگاه کودکان و نوجوانان به جهان پیرامون خود، نوستالژی دوران کودکی، فضاهای فانتزی، شاد و ناب، اعتماد به نفس، تشویق و امید برای کودکان و نوجوانان.
متأسفانه ما فقط یک انتخاب برای اهدا جایزه داشتیم و بعد از بحثهای طولانی و سازنده فیلمی را انتخاب کردیم که داستان خود را به خوبی روایت میکرد، ایده خلاقانهای داشت و یک موضوع روز را به سادگی و طنازانه نمایش میداد. فیلمی که به ما یادآوری میکند فناوری همیشه نمیتواند جایگزین واقعیتهای زندگی شود.
امروزه فیلم یکی از سرگرمیهای اصلی برای کودکان و نوجوانان است و با توجه به گسترش روزافزون رسانههای تصویری و پیشرفت فناوری به سهولت در اختیار طیف گستردهای از کودکان و نوجوانان قرار میگیرد که قابل قیاس با دهههای گذشته نیست و میتواند در تغییر نگرش آنها در حساسترین مقطع سنی خود اثرگذار باشد، بنابراین ساخت فیلمهایی که در ساختار و محتوا، هنر قصهگویی و جذابیتهای بصری مناسب این نسل باشد اهمیت فراوانی داشته و امید است در آینده شاهد فیلمهای بیشتری با کیفیت بهتر و مناسب کودکان و نوجوانان باشیم.
در خاتمه سپاس و قدردانی میکنیم از عوامل پرتلاش جشنواره. به نمایندگی از سیفژ (انجمن بینالمللی فیلمسازان کودک و نوجوان) مایکی کانتولا و محمدحسن شاهمحمدی افتخار این را داشتیم که به عنوان داور در این جشنواره وزین حضور داشته باشیم و سعیمان بر این بود اثری را انتخاب کنیم که ایده، خلاقیت، زیباییشناسی بصری، محتوا و داستان، تکنیک، ریتم، اجرا و کارگردانی آن ویژه و قابل توجه باشد.
تماشای فیلمهای جشنواره، تجربه بسیار خوبی بود، فیلمهایی از نگاه کودکان و نوجوانان به جهان پیرامون خود، نوستالژی دوران کودکی، فضاهای فانتزی، شاد و ناب، اعتماد به نفس، تشویق و امید برای کودکان و نوجوانان.
متأسفانه ما فقط یک انتخاب برای اهدا جایزه داشتیم و بعد از بحثهای طولانی و سازنده فیلمی را انتخاب کردیم که داستان خود را به خوبی روایت میکرد، ایده خلاقانهای داشت و یک موضوع روز را به سادگی و طنازانه نمایش میداد. فیلمی که به ما یادآوری میکند فناوری همیشه نمیتواند جایگزین واقعیتهای زندگی شود.
امروزه فیلم یکی از سرگرمیهای اصلی برای کودکان و نوجوانان است و با توجه به گسترش روزافزون رسانههای تصویری و پیشرفت فناوری به سهولت در اختیار طیف گستردهای از کودکان و نوجوانان قرار میگیرد که قابل قیاس با دهههای گذشته نیست و میتواند در تغییر نگرش آنها در حساسترین مقطع سنی خود اثرگذار باشد، بنابراین ساخت فیلمهایی که در ساختار و محتوا، هنر قصهگویی و جذابیتهای بصری مناسب این نسل باشد اهمیت فراوانی داشته و امید است در آینده شاهد فیلمهای بیشتری با کیفیت بهتر و مناسب کودکان و نوجوانان باشیم.
در خاتمه سپاس و قدردانی میکنیم از عوامل پرتلاش جشنواره.»
سپس جایزه ویژه سیفژ به فیلم «جایگزین» ساخته عبدالله علیمراد از ایران اهدا شد.
بخش بینالملل:
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش بینالملل توسط پدرو سرازینا قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: «در آغاز به نمایندگی از داوران بینالملل بیان میکنم، از اینکه افتخار حضور در جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را داشتیم خرسندیم.
به عنوان فیلمساز و هنرمند فرصت این را داشتیم که منتخبی از فیلمها از سراسر جهان با فرهنگها و جغرافیاهای مختلف را تماشا کنیم و تکنیکهای متنوع و موضوعات هیجانانگیز و جذاب را با یکدیگر مقایسه کنیم که تجربهای بسیار آموزنده بود.
با توجه به تلاشهای فراوانی که طی ماهها و گاهی سالها برای ساخت آثار انیمیشن انجام میشود، داوری و ارزیابی آثار همکارانمان، کار آسانی نیست. به همین دلیل زمان زیادی را برای بحث درباره انیمیشن خوب، کیفیت حرکات، داستان، زیباییشناسی اثر صرف کردیم.
سعیمان بر این بود که در مقایسه فیلمها که کار دشواری است تا حد ممکن عدالت را رعایت کنیم.
از هنرمندانی که در بخش مسابقه فیلم داشتند قدردانی میکنیم و تلاششان را پاس میداریم. و همچنین امیدواریم هنرمندانی که همچنان در حال یادگیری هستند، بتوانند در آینده به بخش مسابقه راه یابند. به امید موفقیت در مسیر ساخت انیمیشنهایی با طراحیهای ناب و داستانهای عالی.
پیام مهم ما برای همه انیماتورهای حاضر در سالن این است که از شجاع بودن نترسید، از تجربهی چیزهای جدید و شکست خوردن نهراسید، چرا که ما بیش از هرچیز از اشتباهاتمان میآموزیم و رشد ما در جستجوی ناشناختههاست.
برای شما آرزوی موفقیت در کارهایتان داریم و امیدواریم که دوباره در رویدادهای آینده شما را ببینیم.»
سپس جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
تندیس نقرهای به فیلم دوم/ بستیا/ هوگو کواروبیاس/ شیلی/ برای استفاده از مواد عجیب، شخصیتهای غنی در بازنمایی قویترین بیانات احساسی، طراحی صدای خوب، شخصیت اصلی که با ما و ترسهایمان مواجه میشود و داستانی که از محدودیتهای انسانیت عبور میکند
تندیس برنزی به فیلم سوم/ آپارتمان سگ/ پریت تندر/ استونی/ برای اشتیاق به زندگی و توانایی لذت بردن در شرایط ناامیدکننده
تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ شلغم/ پیره سیگوس، سیلیا سارپو/ استونی/ تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان تعلق میگیرد به فیلم شلغم برای بازآفرینی خلاقانه داستانی قدیمی با تکنیک و زیباییشناسی غیرمنتظره، استفاده از مواد پارچهای که بر خاص بودن ان تاکید میکند و شخصیتهای خارقالعاده
تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی/ نام من ادگار است/ فیلیپ دیویاک/ چکواسلواکی/ برای داستان و طنز فیلم، صداگذاری ساده و تاثیرگذار و زمانبندی حرکات با امضای منحصر به فرد کارگردان
تندیس طلایی به بهترین اثر سریالی/ افسانه موشهای قطبی/ سدریک لاشنو/ فرانسه/ برای ایدههای بسیار، استفاده خلاقانه از فیلم در فیلم، قسمتی بسیار زیرکانه و طنازانه که به خوبی و با ریتمی مناسب ساخته شده است
تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ بیمه زنان خانهدار/ علیرضا پورشکوری/ ایران/ برای کیفیت انیمیشن و تلفیق عکاسی با انیمیشن طراحی شده
تندیس نقرهای به بهترین اثر تجربی/ ووک ژورموویک/ کرواسی، آلمان/ برای نمایش علاقه به حرکت در ورزش، افشای ریتم توقف ناپذیر زندگی مدرن و سبک بیانگر و هیجانانگیز انیمیشن
تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ تونی، شلی و چراغ جادو/ فیلیپ پوشیواج/ جمهوری چک، اسلوواکی، مجارستان/ برای شخصیتهایی که به خوبی پرداخته شدهاند و نمایش زیبایی و صمیمیت در قلب انسانها و اعتماد به یکدیگر
تندیس نقرهای به بهترین دستاورد فنی و هنری/ در پرواز/ اندری جوبچیک/ لهستان
جایزه ویژه هیات داوران/ وقتی که غمگینم/ لیلت التونیان/ ارمنستان-فرانسه
دیپلم افتخار/ اشکهای رود سن/ فرانسه/ یانیس بِـله، الیوت برنار، نیکولاس مایور، اتیِن مولَن، هادرین پینو، لیزا ویسنته، فیلیپین سینگر، الیس لتَیور/ برای فیلمی با لایهبندی عالی و شیوه آزموده آن برای تلفیق رویکردهای مختلف از مستند تا موزیکال و صحنه استعاری پایانی که قدرت پذیرش و تحمل ما در برابر وحشت را نشان میدهد
دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ هاروی/ ژانیس نادو/ کانادا، فرانسه/ برای ارائه برشی از زندگی یک کودک، طراحی عالی، نمایش احساسات قوی در سادهترین لحظات و تاثیر بر مخاطب با استفاده از خردورزی در برخورد با از دست دادن
دیپلم افتخار/ در سایه سرو/ حسین ملایمی، شیرین سوهانی/ ایران/ برای طراحی خارقالعاده و حرکات نرم و کنترل شده انیمیشن و پیام ایثار برای هدفی والاتر
بخش آسیفا:
آخرین جوایز مربوط به بخش انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) بود که بیاینه آن توسط مهدی خرمیان قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما
انجمن آسیفا مفتخر و خرسند است که در بیست و پنجمین سال برگزاری جشنواره پویانمایی تهران و ضمن تبریک به خانواده محترم و نجیب انیمیشن، پس از مشورت تندیس و تقدیرنامه خود را به جهت دلسوزی و تلاش مستمر و فراوان در ارتقاع خدمات فنی و هنری استاپموشن و با نزدیک به نیم قرن تلاش تقدیم میکند به جناب آقای محمدرحیم بختیاری مردی بیادعا که در پشت دوربین همواره حامی و پشتیبان بسیاری از فیلمهای درخشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.
در کسوت شاگردی از زحمات و خدمات استاد گرانقدر تقدیر و تشکر میکنیم.
هیات مدیره انجمن آسیفا
هدی مسعودی، امیر مهران، حمید محمدی، عباس اصطهباناتی، مهدی خرمیان»
تندیس آسیفا به محمدرحیم بختیاری برای یک عمر تلاش در زمینه فیلمبرداری و ساخت آرماتور و عروسک استاپموشن اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر جشنواره:
پس از آن پیام محمدرضا کریمیصارمی دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران توسط مجری برنامه قرائت شد.
در متن این پیام آمده است: «مفتخریم پس از گذشت 27 سال از عمر جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، اعلام کنیم که این جشنواره در خلال این سالها، با رشدی تدریجی و با بهرهگیری از علوم آکادمیک مبتنی بر خالقیتهای فردی و گروهی هنرمندان و فعالان نجیب و شایسته عرصه پویانمایی، توانسته است از جایگاهی ارزشمند و جهانی در میان هنرمندان و فعالان صاحب سبک و اندیشه در سراسر دنیا برخوردار شود. این مهم در سایه تلاش دستاندرکاران، دلسوزان و حمایتگران این هنر پویا و تأثیرگذار میسر شده است.
اما در این دوره مانند سالهای گذشته وظیفه خویش میدانم به عنوان دبیر جشنواره مراتب سپاس و قدردانی و امتنانم را نثار همه کسانی کنم که پا به پای ستاد برگزاری جشنواره با حمایت و همراهیشان به عزت و شکوه این ضیافت صمیمی بیریا، ملی و بینالمللی افزودند. محمدرضا کریمیصارمی»
سپس جایزه ویژه دبیر جشنواره به الکسی دمین (داور بخش بینالملل) از روسیه و همچنین محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید و پویا برای حمایت صادقانه از اکران فیلمهای سینمای پویانمایی ایران، پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ و مسافری از گانورما اهدا شد.
در پایان این مراسم با یادی از زندهیاد وجیهالله فردمقدم، تیزری با نگاهی به آینده جشنواره پخش شد.