سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، ابراهیم حقیقی در ابتدای این برنامه گفت: چند ماه پر کار را پشت سر گذاشتیم و از زمان تشکیل شورای سیاستگذاری دست یاری به طرف هنرمندان همه رشتهها دراز کردیم. جلسات بسیاری داشتیم که حاصل آنها به انتخاب داوران و دبیران منتهی شد و بسیار خوشحالم که این عزیزان با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه ما قرار داشت پذیرفتند که در جشنواره حضور داشته باشند.
حقیقی ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیچیدگیهای خاص خود را دارد زیرا دارای ۱۰ رشته است و امسال هم به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قصد داشتیم تنها به برگزاری مسابقه در این رشته ها بسنده نکنیم. قصد ما این بود که هنرمندان بیشتری را از شهرستانها در این جشنواره شرکت دهیم و خوشبختانه این اتفاق رخ داد. از سوی دیگر با دعوت از گالریها سعی کردیم حضور هنرمندان حرفه ای بیشتری را در جشنواره شاهد باشیم و آثار هنرمندان حرفهای را بیشتری را در جشنواره شاهد باشیم.
حقیقی با اشاره به اینکه همکاری همه دوستان باعث شده قدمهایی به جلو برداشته شود، گفت: در این راستا نمایشگاه «پلاک ۴۰» با آثاری از هنرمندان انقلاب افتتاح شد. در بخش طوبای زرین از ۴۸۵ هنرمند آثار بسیاری به نمایش درآمده است و در بخش چهارسوی هنر گالری های بسیاری از تهران و سایر شهرستانها دیده میشوند. بخش نمایش فیلمهای مستند و سینمایی مرتبط با هنرهای تجسمی، بخش «کجا ایستادایم» با موضوع نشستهای تخصصی، نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب»، نمایشگاه آثار در۴۰ شهر ایران و نمایش دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی، دیگر بخشهای این جشنواره هستند.
او اشاره به رشد دو برابری شرکت کنندگان در جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره ۵۷۶۱ هنرمند شرکت کردند و از این میان ۳۵۰۵ هنرمند شهرستانی هستند که این آمار بسیار دلگرم کننده است.
حقیقی ضمن تشکر از اعضای دبیرخانه جشنواره و اشاره به کار سخت و طولانی آنها گفت: بدون حضور داورانی که در این دوره از جشنواره حضور دارند قطعا چنین استقبالی رخ نمیداد. نام این داوران تشویقی برای شرکتکنندگان بود چون میدانستند قرار است کار آنها توسط افرادی حرفهای داوری شود.
او با بیان این که هنرهای تجسمی در ایران بسیار جوان است گفت: سال ۱۳۱۹ مدرسه صنایع مستظرفه تاسیس شد و این محل در سال ۲۸ تبدیل به دانشکده هنرهای زیبا شد. هنرهای تجسمی در اواخر قرن ۲۰ دگرگونیهای بسیار زیادی پیدا کرد و آمدن هنر جدید با نوع روایت خود که به تکنولوژی بسیار وابسته است، نیاز به این دارد که ما با جهان همسو باشیم و قدم برداریم. اما این کار همراه با این موضوع است که میخواهیم هویت خود را نیز حفظ کنیم.
حقیقی ادامه داد: امسال قصد ما این بود که ببینیم آیا میتوانیم با حفظ فرهنگ ملی و اصالت خودمان جهانی هم باشیم؟ این موضوع را در فراخوان اعلام کردیم و حالا قضاوت با شماست که آیا این اتفاق رخ داده است یا نه. هیچ راهی نیست جر اینکه اگر هنر بومی نباشد نمیتواند راهی به جهان پیدا کند.
پس از پخش کلیپهایی از روند شکلگیری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هادی مظفری با خیرمقدم به مهمانان گفت: ادامه مسیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر مدار قبلی کار دشواری نبود، اما ایجاد تغییر در بخشهایی که باعث گلایه هنرمندان شده بود و افزایش بخشهای جنبی دیگر که هر کدام کار تخصصی زیادی لازم داشت، کار سادهای نبود. در جشنواره یازدهم 10 رشته تجسمی با ویژگیهای متفاوت خود در کنار هم قرار گرفتهاند که گرچه کار دشواری بود اما به هر حال اتفاق افتاد.
او با اشاره به همکاری هنرمندان در این رویداد گفت: آنها که بیتفاوتی را برگزیده بودند این بار اعتماد کردند و هر کدام گوشهای از کار را گرفتند تا همه در کنار هم در زیر سقف هنر ایران بمانیم.
در ادامه هادی مظفری در متنی ادبی مراتب قدردانی خود را از اعضای شورای سیاستگذاری، داوران و اعضای دبیرخانه اعلام کرد و پس از آن مراسم افتتاح و بازدید از نمایشگاه طوبای زرین آغاز شد و بازدید کنندگان از بخش های مختلف هنری در موسسه فرهنگی هنری صبا بازدید کردند.