سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، کارگردان انیمیشن «هیچ» گفت: انیمیشن «هیچ» در مرحله پیش تولید (طراحی فضاها، کاراکترها و دکوپاژ) است. فیلمهای کوتاه انیمیشن از آن جهت که از قالب و فرم از پیش تعیینشدهای پیروی نمیکنند و یافتن فضاها و تکنیک در بسیاری از مواقع شهودی است، معمولاً پیش تولید پیچیدهتری دارند و به همین جهت چندان مدیریتپذیر نیستند.
وی ادامه داد: ایده اصلی فیلم را مدیون این بیت از غزل بیدل دهلوی هستم که میفرماید: «ما را چه خیال است به آن جلوه رسیدن / او هستی و ما نیستی، او جمله و ما هیچ» البته این فیلم ترجمه و برداشت مطلق از این بیت نیست و در حقیقت این شعر جرقهای بود که باعث خلق ایدهی اولیه انیمیشن هیچ شد.»
دلداده درباره موضوع اصلی انیمیشن خود توضیح داد: موضوع اصلی فیلم پیرامون «هیچ» است. البته نه به معنای پوچی و بیهودگی، بلکه به معنای عدم یا نیستی؛ نیستی عارف در نفس خودی و رسیدن به هستی کل. این مفهوم در قالب شخصیتی است که در هیاهوی زندگی مادی و برای رسیدن به هستی از خود عبور میکند و هیچ میشود.
وی در توضیح مدت زمان ساخت انیمیشن «هیچ» گفت: احتمالاً تا پایان امسال فیلم را به پایان خواهم رساند. البته باز هم تاکید میکنم که همه مراحل تولید اینگونه فیلمها با مکاشفه و کشف و شهود همراه است و هیچ راه حل از پیش تعیینشدهای وجود ندارد. در واقع ساختن فیلم کوتاه انیمیشن بیشتر شبیه سرودن شعر است. هیچگاه زمان سرودن و به اتمام رساندن یک شعر را نمیتوان مهندسی و مدیریت کرد.
این انیماتور افزود: فیلم کوتاه انیمیشن را از بسیاری جهات شبیه به قالب رباعی در شعر میدانم. در شعر رباعی که اتفاقاً ایرانیترین قالب شعر پارسی است، در عین کوتاه و موجز بودن، مفاهیم شگفتی بیان میشود؛ همچون ژانر انیمیشن کوتاه که همیشه در آن شاهد دنیایی افسونگر و بدیع هستیم. بیننده فیلم انیمیشن کوتاه و خواننده رباعی در پایان اثر از حض وافری برخوردار میشوند که در اثر کشف یک تصویر بکر و بدیع بدست میآید. این نوع خلق هنر براحتی قابل مدیریت کردن نیست.
گقتنی است که انیمیشن «هیچ» در مدت زمان 7 دقیقه، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید میشود. این فیلم یک شخصیت اصلی دارد که داستان دربارهی اوست، ولی کاراکترهای فرعی بسیاری در جهت خلق فضا و حال و هوای فیلم وجود دارند.