سینمای نو> سرویس هنرهای تجسمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "سینمای نو"، این دو کار از مجموعه «بدون درد» هستند که بین سالهای 95 و 96 کار شدهاند. در این مجموعه موضوع اصلی گیاه است اما میتواند به شکل موجودی سیال و انتزاعی در یک فضای تعریف نشده نیز برداشت شود.
در این مجموعه، بر خلاف کارهای فیگوراتیوِ پیشین، آدمها از کارها حذف شدند. انتخابی دشوار، برای شهود تهدید، خطر، مخفی شدن و حذف شدن. در واقع در این مجموعه چیزی حذف شد که مخاطب بهطور معمول توقعِ مواجه با آن را دارد. در واقع این گیاههای سیال، از حذف تدریجیِ فیگور انسان از مجموعههای قبلی شکل گرفتند.
وی همچنین در مورد هفتمین نمایشگاه مهمانی هنر و تاثیر خانه هنرمندان ایران اضافه کرد: جای برخی از هنرمندان جوان خالیست اما آثاری خوبی در این نمایشگاه جمعآوری شده است، با توجه به داشتن مخاطبین خاص و عام امیدوارم این حرکت ادامهدار باشد و خانه هنرمندان بتواند آثاری با کیفیت از هنرمندان خوب ارائه دهد.
ساوالان جماعتی از دیگر هنرمندان حاضر در مهمانی هنر است. ساوالان درباره سه اثر خود که در هفتمین نمایشگاه نمایش داده است، گفت: مجموعه پرندگان متاثر از سمفونی مردگان است، عباس معروفی در این رمان که در زادگاه من شکل گرفته است تاکید بر سرما و تعداد کلاغ ها دارد. این مجموعه انتخاب لحظاتی است که پرندگان در حالت تعلیق و مرگاند. آثاری تک عنصری و بدون فضاسازی که تاکیدی بر عدم مکان و زمان است.
این مجموعه با 50 طراحی و 40 نقاشی در اوایل سال 97 به پایان رسید.
او انگیزه خود را از شرکت در هفتمین نمایشگاه مهمانی هنر چنین بیان کرد: خانه هنرمندان ایران جایگاه مناسبی در جریان طراحی کشور دارد. مکانی که هنرمندان معاصر میتوانند خودشان را با لهجههای متفاوت در کنار هم به نمایش دربیاورند. میهمانی هنر فرصتی برای دیدن نگاههای متفاوت به طراحی فیگوراتیو بود.
حسین کرمی هنرمند جوانی که با دو اثر در هفتمین نمایشگاه مهمانی هنر با عنوان طراحی «فیگوراتیو» شرکت کرده است، گفت: فیگور معنای متفاوتی دارد و هر چیزی که شکل قابل درک برای انسان داشته باشد فیگور است.
وی با اشاره به هفتمین نمایشگاه مهمانی هنر افزود: این دوره جمع شدن جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ کنار هم و کار کردن بر روی مدیوم طراحی خیلی کار جالب و خوبی بود همچنین نگاه و تاکید خانه هنرمندان بر روی این موضوع بسیار قابل تامل بود.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه تنوع دید، نوع برخورد و منطق زیباشناسی در طراحی فیگوراتیو با توجه به اینکه جوانان شرکت کرده بودند قابل تحسین بود.
او در مورد آثار خود که به شیوه کلاژ اجرا شدهاند گفت: در این نمایشگاه دو اثر طراحی از یک مجموعه نسبتا قدیمی ارائه شده که این آثار طراحی، با تکنیک کلاژ و تکه چسبانی کاغذ اجرا شده اند. در این آثار فضای تصویری خلاصه شدهای با فرم های انتزاعی از طریق برش لکه های کاغذ مشکی و صورتبندی آنها نسبت به خود کادر و فضای اصلی تصویر بر روی زمینه سفید؛ شکل گرفته است. این فرم های انتزاعی آزاد از طریق برش بداهه کاغذ و کنترل و تنظیم هر یک از آنها ماهیت پیدا کرده و فرمبندی آنها در مجموع بازنمود تصویری است که تداعیگر فضایی آشنا از طریق دادههای ذهنی هنرمند است. در این آثار اهمیت ترکیببندی نیز بسیار مورد تاکید بوده و ارزش تصویری خود لکه ها و فرم های انتزاعی در یک رفت و برگشت بین انتزاع و طبیعت به جهت کارکرد زیباشناسی آن همواره مد نظر بوده است. همچنین این طراحی ها در متن یا محتوا نمایانگر فضاهای غریبی هستند که انسان چه به لحاظ محتوایی چه از نظر تصویری به عنوان جز کوچکی از تصویر،نقشی محوری ایفا می کند و به فضا تعریف مشخص تری می دهد، که گویی در نقش مکمل، فرم های انتزاعی را باز تعریف می کنند. انسان هایی در زندگی معاصر ایستادها در حال گذر که با توجه به نوع و محل قرار گیری در ماهیت اصلی ترکیب بندی، علاوه بر ارائه ترکیببندی جذاب و تصویری پویا همراه با نوعی ابهام و تعلیق محتوایی و ذهنی بدور از نشانهگذاریهای مشخص، حضور دارند.
هفتمین نمایشگاه مهمانی هنر تا 21 خرداد در گالریهای خانه هنرمندان ایران دایر است.