شنبه ٢٦ خرداد ١٤٠٣

آخرین اخبار :

  • برنامه سینماهای کشور
  • برنامه سینماهای کشور
  • تهران - عمارت نوفل لوشاتو
  • برنامه سینماهای کشور
  • تهران - تالار حافظ
  • برنامه سینماهای کشور



  چاپ        ارسال به دوست

در چهارمین جلسه سینماتک خانه سینما ؛

جلسه نقد و بررسی "اتاق معلمان" برگزار شد

سینمای نو > سرویس سینما    

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی اثر با حضور ریحانه عایدنیا منتقد سینما و مازیار فکری ارشاد برگزار شد. عابدنیا در آغاز این نشست گفت: مسئله‌ محوری فیلم جدا از مباحث نژادپرستی و فمینیستی، مسئله‌ مدیریت بحران است. پرسش محوری فیلم این است که دزدی کار چه کسی بوده؟ تمام ماجرا از همین پرسش اشتباه به وجود می‌آید. پرسش درست این است که چرا دزدی اتفاق افتاده؟ اخراج مرتکب دزدی مشکلی را حل نمی‌کند چون ممکن است تاثیر منفی بیشتری بر فرد متهم بگذارد. فیلم با جزییات بسیار و دقیقی به این موضوع می‌پردازد. او به بازی درخشان لئونی بنش در نقش خانم نواک معلم مدرسه اشاره کرد که پیش‌تر در فیلم «روبان سفید» میشائیل هانکه نیز نقش آفرینی کرده بود.

در ادامه فکری ارشاد گفت: در هفته‌های اخیر سریال «افعی تهران» نقدی ساده به خشونت برخی معلمان در مدارس به ویژه در دهه 60  داشت که موجب برآشفتگی آموزش و پرورش و نهادهای دیگر شد. نقطه مقابلش مدرسه‌ای در آلمان را در فیلم می‌بینیم که استاندارد و کیفیت متفاوتی به لحاظ آموزشی و پرورشی را نشان می‌دهد. دانش‌آموزان مدرسه‌ای که در فیلم می‌بینیم آموخته‌اند که آزادانه از حق خود دفاع کنند و مطالبه‌گر باشند. دیدن این فیلم برای ما سئوال برانگیز است.

عابدنیا در این مورد گفت: متاسفانه خشونت و بدرفتاری رایج در نظام آموزشی هنوز هست اما شکلش عوض شده است. در فیلم شاهد هیچ‌گونه خشونت فیزیکی نیستیم. اما جایی دیگر از فیلم، برخی معلمان و مدیر مدرسه، دانش‌آموزان را به ریا، تزویر و جاسوسی تشویق می‌کنند. جایی دیگر وسایل دانش‌آموزان را در جست‌وجوی دزد تفتیش می‌کنند و حقوق شهروندی بچه‌ها را زیرپا می‌گذارند.

در ادامه فکری ارشاد به شخصیت خانم نواک در فیلم اشاره کرد و گفت: او شخصیت محوری فیلم است که تقریبا در تمام دقایق فیلم در قاب تصویر حضور دارد و دوربین به شکل پلان‌های تعقیبی او را دنبال می‌کند و از کانون یک بحران به کانون دیگر می‌رود. بحرانی در مدرسه رخ داده که خانم نواک مقصر آن نیست و اتفاقا در تلاش است تا بحران را مدیریت کند. اما هرچه پیش می‌رود در کنترل و مدیریت این بحران ناموفق‌تر است. اینجا با یک نکته‌ی اخلاقی مهم مواجه می‌شویم و آن‌هم این‌که حقیقت چندبعدی و پیچیده است.

عابدنیا در این زمینه پاسخ داد: معلم به این دلیل در تمام سکانس‌ها تنهاست که تنها کسی است که تلاش می‌کند مسائل را حل کند. در حالی که سایر معلمان و مدیران نگران موقعیت خود هستند و همکاری ندارند. نواک می‌داند باید ابتدا اعتماد دانش‌آموزان را به خود جلب کند تا بتواند در آموزش و پرورش آنها موفق باشد. در ادامه حاضران در جلسه پرسش‌ها و نقطه نظرهای خود درباره‌ی فیلم را مطرح ساختند.



١٥:١٤ - شنبه ٢٩ ارديبهشت ١٤٠٣    /    شماره : ١٠٩١٩٧    /    تعداد نمایش : ٦٦







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است