دوشنبه ١٢ آذر ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

خسرو خسروی :

داوران باید با فضای تجسمی کشور آشنا باشند

سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی      

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، خسروی ادامه داد : مشکل داوری در مراحل اولیه این بود که به دلیل تعداد بالای آثار رسیده مجبور شدیم داوری را بر اساس عکس انجام دهیم و ممکن است قضاوت اولیه ما به دلیل بد بودن کیفیت تصاویر درست نباشد. در نتیجه گاه آثاری رد می‌شوند که ممکن است کارهای خوبی باشند اما بی‌کیفیتی تصویر آنها نتوانسته باشد نظر داوران را جلب کرده باشد.

او درباره ملاک‌های داوری آثار گفت: داوری ما کاملاً آزاد بود و با توجه به این که تم جشنواره نوگرایی و کشف استعدادهای جوان و نو است، بنابراین گرایش خاصی نداشتیم و سعی کردیم بر اساس خلاقیت و نوآوری هنرمندان آثار را انتخاب کنیم.

خسروی ادامه داد: تعریف نوگرایی یا بیان اینکه چه کارهایی می‌تواند نوگرا باشد بحث بسیار پیچیده‌ای است. اما انتخاب آثار نوگرا هم به سابقه و تجربه داوران در کار خود مربوط می‌شود و هم به خوانش کلی فضای تجسمی در کشور و تحولات آن ارتباط دارد. تعاریف کلی درباره خلاقیت و نوگرایی در آثار هنری وجود دارد و از سوی دیگر تعاریفی هم با توجه به خصلت های بومی قابل ذکر است. داوران باید با فضای تجسمی کشور و تجاربی که تاکنون در آن صورت گرفته یا امکان تحقق آن وجود دارد آشنا باشند.

این هنرمند افزود: گاه تعریف نوگرایی را این می‌دانند که اثری در یک زمان و مکان خاص هیچ شباهتی با اثر دیگری در هیچ جای دنیا نداشته باشد، اما به نظر من این موضوع صحیح نیست. فکر می‌کنم در کشور ما الگوی نوگرایی نمی‌تواند با دیگر کشورها و حتی کشورهای منطقه یکسان باشد. در هر کشوری ممکن است الگوهای خاصی برای نوگرا بودن یک اثر در نظر گرفته شود و در جشنواره نیز داوران بر اساس الگوهای ذهنی خود آثار نوگرا و پیشرو را انتخاب می‌کنند.

او درباره حضور گالری‌ها در جشنواره تجسمی فجر گفت: نبض هنرهای تجسمی در گالری‌ها می‌زند و آنها در این زمینه پیشرو هستند. اگر جشنواره بتواند تمام گالری‌های حرفه‌ای یا بخشی از آنها را با خود همراه کند، توانسته است با جریان نوگرایی فضای تجسمی همراه شود.

خسروی با بیان این که تفکیک رشته‌های هنری و حضور هنرمندان حرفه‌ای به عنوان داور می‌تواند در کیفیت جشنواره موثر باشد،  افزود: مجموعه اتفاقاتی که امسال در جشنواره تجسمی فجر رخ داده قابل توجه است. به همکاری گرفتن هنرمندان و در نظر گرفتن جنبه‌های حرفه‌ای کار، شروعی برای داشتن جشنواره‌ای با تعامل بیشتر است. جشنواره امسال توانسته است طیف گسترده‌ای از هنرمندان را به خود جلب کند و این موضوع مشارکت سایر هنرمندان را بیشتر می‌کند. هنرمندانی که در بخش دبیری و داوری جشنواره حاضر شده‌اند به جنبه عمومی قضیه توجه کرده‌اند و هدف آنها ارتقاء جایگاه هنرهای تجسمی در جامعه است.

‎یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند ‌برپاست. در این ‌‌جشنواره سیدامیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‌دبیری ‌اجرایی را ‌عهده‌دار ‌هستند.‌



١٩:٠٠ - شنبه ٤ اسفند ١٣٩٧    /    شماره : ٧٦٢٨٨    /    تعداد نمایش : ٩٧٤







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است