پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در پی استقبال از آلبوم "شمس جان" ؛

دو حكایت دیگر از مثنوی معنوی تولید می شود

سینمای نو > سرویس موسیقی         

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، عماد توحیدی گفت: "سرودن مثنوی معنوی به عنوان یك شاهكار جاوید معرفتی در ادبیات جهان مرهون وجود سه شخصیت مهم و تاثیرگذار در زندگانی مولانا جلال الدین بوده است و اینان "شمس تبریزی" ، " حسام الدین چلبی" و "صلاح الدین زركوب" بوده اند.در "مناقب العارفین" از مولانا جلال الدین محمد بلخی نقل است:"...شمس الدین به مثابت آفتاب است و شیخ صلاح الدین درمرتبهٔ ماه است و حسام الدین چلبی میانشان ستاره ای است روشن و رهنما."

در آلبوم اول ،حكایت "پادشاه و كنیزك" به مناسبت مضمون و اشارات داستان ، "شمس جان" نام گرفت و این آغازی بر سه گانه ای است كه متكی بر روایت سه حكایت نغز و پرمغز مثنوی معنوی است.اثر دوم "ضیاء الحق" نام دارد كه لقب حسام الدین چلبی اُرموی بوده است و مولانا در دفتر اول در مورد او و شمس چنین سروده: 

"رو ز سایه آفتابی را بیاب

دامن شه شمس تبریزی بتاب

ره ندانی جانب این سور و عرس

از ضیاء الحق حسام الدین بپرس"

 اثر پایانی این سه گانه نیز "صلاح الحق" نام دارد كه اشارت به صلاح الدین زركوب است."

عماد توحیدی كه در دهه هشتاد با تهیه كنندگی مركز موسیقی حوزه هنری سازنده آلبوم های سه گانه موفق "كولی كوبی" ، " ذوالجناح " و " قلندروار " با بهره گیری از هشتاد ساز كوبه ای بوده است در مورد همكاران خود در دو اثر باقیمانده تاكید كرد:"حضور مغتنم عبدالجبار كاكایی و داوود آزاد نه فقط به لحاظ مرتبت رفیع هنری ایشان بلكه به دلیل معرفت و انس جانانه این دو با سلوك و شعر مولاناست.در كنار این بزرگان از محضر هنرمندان شاخص دیگری نیز بهره مند خواهیم شد كه بعد از توافقات نهایی اخبار آن منتشر خواهد شد.همچنین حضور موثر آرش صفدری و وحید اختری به عنوان مشاوران هنری، صدابردار و ناظر ضبط در پروژه قطعی است."

عماد توحیدی كه رساله دكتری او در دانشكده فیلولوژی دانشگاه مسكو با موضوع مولانا بوده است اضافه كرد: "انجام این پروژه جدای از دغدغه های همیشگی من در حوزه ادبیات، سوق دادن مخاطب به سوی معنویت ناب و اصیل نهفته در این اشعار است.یادم هست كه پرفسور "اولریش مارزلف" كه یكی از صاحبنظران برجسته جهان در حوزه افسانه است در كارگاه طبقه بندی قصه های ایرانی، مثنوی را گنجینه منحصر بفرد و پایان ناپذیر حكمت ایرانی در تاریخ بشریت می نامید.در روزگاری كه شوربختانه دستاوردهای عرفان ایرانی_اسلامی و مولانا تبدیل به دستاویزی برای دكانداری و سوداگری عده ای متظاهر فرومایه در پوشش عرفان های كاذب و ریاورزانه شده، نیاز به روایت و ارائه صحیح و بی غل و غش آثار ارجمند زبان فارسی و تفسیر صحیح آنها بیشتر احساس می شود.از سویی نباید از تاثیر و نقش بسزای تعلیمی و اخلاقی مثنوی كه با بهره گیری از مضامین قرآنی و شرح و بسط روایات بوجود آمده غفلت كرد.ابیات ارجمندی از حمد حضرت حق تعالی ،نعت پیامبر عظیم الشان اسلام و همچنین مدح و منقبت بزرگان دین و عرفان از جمله امیرالمومنین علی (ع)در جای جای مثنوی دیده می شود و به سنت آثار ادبیات حكمی و تعلیمی فارسی كه متكی بر داستان پردازی است مولانا نیز در خلال روایت حكایات خود،سلوك بندگی را با مثال هایی از گفتار و كردار اولیاءالله آموزش می دهد.همان طور كه شما از آثار به جامانده از شمس تبریزی استاد معنوی مولانا نیز در می یابید كه او نیز دانش گسترده ای در ادبیات، لغت، تفسیر قرآن و عرفان داشته است و بی تردید مولانا جلال الدین را از این خزائن شریف بهره مند ساخته است.مثنوی اثری بی همتا و بی رقیب است و می توان از مشی مصلحانه و منش مومنانه معارف آن در جهت رشد معنوی جامعه بهره برد.



٢١:٠٠ - شنبه ٢٣ فروردين ١٣٩٩    /    شماره : ٨٤١٩٨    /    تعداد نمایش : ٦٧٥







سالن های اجرای موسیقی


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است