چهارشنبه ٠٥ ارديبهشت ١٤٠٣

آخرین اخبار :



  چاپ        ارسال به دوست

در دومین روز هفته فیلم ؛

دو کارگاه انتقال تجربه کارگردانی و تهیه کنندگی در اردبیل برگزار شد

سینمای نو > سرویس سینما    

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه ،همایون اسعدیان کارگردان سینما در کارگاه کارگردانی سینما گفت :  قرار است در سینما قصه بگوییم و قصه را خوب روایت کنیم. اگر به اطراف نگاه کنیم پر از قصه است فقط نمی‌توانیم روایتش کنیم و آن را بسازیم. اصلا تماشاگر نیاز نیست دوربین تو را ببیند. ما باید تماشگر را درگیر قصه کنیم و لوازم، کمک کار این موضوع هستند.هرجا که درگیر تکنیک می‌شویم حس و حال را از کار می‌گیریم.

وی ادامه داد :ما در تصویر باید تلاش کنیم آن چیزی که با قصه نمی‌توانیم بیان کنیم را در تصویر به نمایش در بیاوریم. مثلا به تصویر کشیدن عشق و دوست داشتن خیلی سخت است چون بحث تکنیک نیست بحث ایجاد حس و حال برای تماشگر است.

اسعدیان با اشاره به موفقیت فیلم ها در جذب مخاطب گفت : ما بعضی وقت‌ها در فیلمسازی شانس می‌آوریم و ربطی به فکر ما ندارد. در سینمای ایران فقط ۵۰ درصد امکانات وجود دارد و مدیریت افراد برای کارگردان مهم است. کارگردان باید خلاقیت داشته باشد و خودش را با شرایط وفق بدهد.

اسعدیان گفت: این اواخر چند قصه خواندم جایی که فیلمنامه تمام شده بود تازه قصه شروع شد. به نظرم مقدمه را باید دور بریزیم جایی که شروع می‌شود دقیقا همان‌جایی است که قصه اهمیت دارد. برای فیلم‌سازی کتاب رابرت مورگان را به عنوان مرجع در کتابخانه خود داشته باشید و بخوانید.

وی عنوان کرد: ما کارگردانان در سینما یک دیکتاتوری داریم. کارگردان در سینما می‌گوید؛ من می‌گویم چه چیزی را ببینید و چه چیزی را نبینید

اسعدیان با تاکید بر اینکه باید برای همه سلیقه ها فیلم ساخت افزود : هر اثری بلاخره مخاطب خودش را پیدا می کند اما باید شرایطی فراهم شود در سینمای هر کشوری که گروه‌های مختلفِ مردم، خوراک فرهنگی خودشان را داشته باشند و تنوع فرهنگی داشته باشیم. فقط نمی‌توانیم  فیلم ،رمان و تئاتر کمدی داشته باشیم و یا فقط  فیلم تراژدی، بلکه ما به تنوع ژانرها نیاز داریم. ما در یک جامعه ۸۵ ميليوني با دیدگاه‌های مختلف نیاز به خوراک فرهنگی داریم.

اسعدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش  با اشاره به اهمیت هدایت بازیگر  گفت: کار سخت بازیگری تداوم حس است، اینجاست که کارگردانی معنی پیدا می‌کند. معتقد هستم که بازیگر بدون هدایت کارگردان نمی‌تواند بازی خوبی داشته باشد  چیزی که بازیگر نمی‌تواند انجام دهد و کارگردان آن را هدایت می‌کند حفظ تداوم بازی او است. به طور مثال ما یک سکانس را امروز می‌گیریم و ادامه آن را یک ماه دیگر فیلمبرداری می‌کنیم کارگردان باید حس بازیگر را بداند که در سکانس قبلی چگونه بوده است و تداوم حسی آن بسیار مهم است.

علی نوری اسکویی تهیه کننده فیلم درخت خاموش نیز در کارگاه تهیه کنندگی و تولید مشترک گفت : توصیه من به همه دوستان  این است که تا می‌توانید زودتر متوجه شوید که به چه کاری در سینما می‌آیید. ما در بمب باران اطلاعات قرار داریم و اگر خیلی زود هدف را مشخص نکنیم ضرر خواهیم کرد.

وی ادامه داد :امروز یک دری برای همه آدم‌ها باز شده است تا با بقیه صحبت کنند در حالی که قبلا اینطور نبود و خیلی سخت می‌شد وارد فضای ساخت شد ولی الان می‌توان با یک گوشی یک فیلم یک دقیقه‌ای ساخت و تاثیرگذار بود‌. فیلم بسازید و این تنها فرصت شما است و شاید یک روز یک فیلم شما خیلی دیده و شود.

 اسکویی ادامه داد : ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تمام بشر آزادی دارد برای صحبت کردن و می‌شود از این فرصت ایجاد شده استفاده کرد برای خلق یک اثر. در واقع آن چیزی که مسیر را برای شما باز می‌کند شما و ذهنیت شماست.

وی ادامه داد : فیلمسازی در عرصه بین‌الملل و  داخل و هیچ چیزی نیست مگر اینکه شما برای خودتان ارزش قائل شوید ذهن و فکر  مشخصی درباره سینما داشته باشید  چراکه اگر ارزش قائل شوید دنیا برایتان درها را باز می‌کند. عباس کیارستمی ذهن و فکر مشخصی  درباره سینما داشت و روی آن وقت گذاشت و توانست موفق شود.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ سال پیش این حرف‌ها را یکی به من می‌گفت، الان خیلی جلوتر بودم. گاهی وقت‌ها در چنین جمع‌هایی که حاضر می‌شوم، می‌گویم که اگر راهکار می‌خواهید روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید تا دنیا به سمت شما بیاید.

نوری اسکویی عنوان کرد: در یک دوره‌ای شما منتظرید یک شانسی به شما رو کند اما واقعا باور کنید این شانس خود شما هستید. چرا از من و بقیه می‌پرسید من چه بخوانم؟ چرا حق می‌‌دهید که من برای آینده شما تصمیم بگیرم. خودتان درباره آینده خودتان فکر کنید و تصمیم بگیرید.

در ادامه اسکویی در پاسخ به سوالات شرکت‌کنندگان درباره تجربیات خود توضیح داد: مسئله مهم در سینما انتخاب است، به نظر من یک فیلم خوب جدا از حس و حال درست به انتخاب عوامل آن برمی‌گردد. هیچ اشکالی ندارد از آدم توانمند مشورت بگیرید، من تجربه کردم حوزه میان رشته‌ای آدم‌ها را جدا می‌کند. کمپانی‌های بزرگ به دنبال افرادی هستند که در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته باشند و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اسکویی عنوان کرد: دایره ارتباطات را با افراد متخصص بیشتر کنید و سراغ آن‌ها بروید و تجربه کسب کنید. چراکه افراد متخصص مسیر را رفته‌اند و می‌توانند کمک کنند.

وی ادامه داد : برای آینده در حوزه NFT فعالیت کنید، اگر اهل تکنولوژی هستید چهار پنج سال زمان بگذارید و از همه آدم‌هایی که اینجا هستند در هر حوزه‌ای جلوتر خواهید بود.NFT حوزه ارتباطات اجتماعی است فکر نکنید یک ابزار یا وسیله است بلکه باید به دنبال افرادی باشید که با بیش از ۲۰۰ هزار آدم در ارتباط باشند و روی آنها تاثیرگذار باشد.



١٩:٣٠ - جمعه ٥ خرداد ١٤٠٢    /    شماره : ١٠٢٧٦٧    /    تعداد نمایش : ٥٠







سینمای ایران در گذر تاریخ



فیلم و صدا

سایر رسانه ها

تبلیغات

برگزیده ها

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است