سینمای نو > سرویس هنرهای تجسمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی این نمایشگاه، لیلی گلستان گفت : سعید امکانی از طراحان بسیار خوب و موفق ایران است،طراحی های او فوق العاده است. دست و طراحی او بسیار قوی است و آن گونه که شنیده ام نقاش بسیار خوبی هستند، اما چون آدم بسیار فروتن و متینی است، تا کنون تلاشی برای معرفی خودش به عنوان یک هنرمند جدی به جامعه هنری نکرده است. بسیار خوشحالم که یک هنرمند بسیار حرفه ای را کشف کرده ام.
او افزود:من در طراحی ایده آلم کامبیز درمبخش است؛اما وقتی طراحی های سعید امکانی را دیدم، متوجه شدم که آثار امکانی نیز از جهاتی به کارهای او پهلو می زند. طراحی های درمبخش مینمال هستند، اما طراحی های امکانی بسیارپرکارند وساخت و ساز قویی دارند واگرامکانی نیزتمرکزش را به شکل جدی بر روی طراحی هایش بگذارد خیلی زود می تواند در عرصه ملی و حتی فراتر شناخته شود.
به گفته گلستان؛ در طراحی های امکانی فکر و طنز جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به این که موضوع این نمایشگاه سراست، او برای عملی کردن ایده هایش مدت ها فکر و کار پژوهشی کرده است و بهترین کلماتی که مشتق سرهستند را انتخاب کرده است و به نظرم طراحی های او با این که به موضوعات روز و برخی شخصیت ها اشاره دارد، اما تاریخ مصرف ندارند.
او درباره اقبال نمایشگاه سران از سوی مخاطبان گفت: با تجربه 31 سال گالری داری بدون اغراق می گویم که در بدترین دوران تجسمی زندگی می کنیم و گالری دارها و هنرمندان تجسمی درشرایط بدی به سر می برند، اما در چنین شرایطی نمایشگاه امکانی هم از نظر مخاطب و هم فروش با اقبال خوبی روبرو شد و تنها هفت کار در شب نخست نمایشگاه به فروش رفت و این فروش برای دوره فعلی عالی بود. مجموعه «سران» دربرگیرنده 45 طراحی است که با تکنیک خودکار روی مقواهایی درابعاد30 در20 و40 در30 خلق شده اند. البته برای خلق برخی از طراحی ها از تکنیک کلاژ و رنگ روغن نیز بهره گرفته ام.
گروس عبدالملکیان نیز در متنی که برای این نمایشگاه نوشته آورده: دراین مجموعه، چاقو، پیچ، تیغ، طناب و تراش، استعارهای از سر هستند و سر، مجازی از فکر و فکر مجازی از انسان.رفتار بیانگرانه طرحها، قابل توجه است. گویی همان استعارهها تن را پاره کردهاند وغالبا با قدرت و خشونتی توامان از متن، سربرآوردهاند.
به گفته این شاعر؛استعاره یعنی، کرانمند کردنِ جهان بیکران.یعنی در پسِ عناصری که جانشین سر شدهاند، فارغ از معنای سر، مفاهیمِ بسیارِ دیگری نهفته است. پیچ درعین آنکه پیچ است، پیچ نیست و هزار چیز دیگر استو این همان مفهوم مهگرفته استعارهی مدرن است.حال هرقدر کشف طراح با ابهام هنریِ موفقتری همراه باشد، به همان میزان فضای نهفته در پسِ استعاره، فضایی گستردهتر است و حجم و کثرت تاویلهای اندیشگانی یا حسی افزایش مییابد.
این شاعر در بخش دیگر این متن نوشته است؛از منظری مرتبط میتوان گفت: اثر هنری یک پیدای پنهان شده است. یعنی گویی هنرمند گنجی یافته و آن را زیر خاکی از فرمها، استعارهها و نمادها پنهان کرده است. مخاطب در گاهِ مواجهه با اثر، همین خاک را کنار میزند؛ و زیبایی ماجرا اینجاست که خیلی اوقات به گنجی بیشتر از آنچه هنرمند پنهان کرده، میرسد. و این همان جادوی بینظیر اثر هنریست که ظرفیت تاویل و تفسیر را به آن میبخشد و شاید نمونهای از همین تاویلها درباره این مجموعه، مخاطب را به این معنا نزدیک کند: انسانِ همزمان.انسانِ همزمان قاتل و مقتول.انسانی که پیش از آنکه چاقو را در دیگری فرو کند، خود به چاقو بدل شده. انسانی که پیش از آنکه دیگری را بکشد، خود را کشته است.
سعید امکانی هم گفت:این مجموعه را براساس کلماتی که همه مشتق از کلمه سرهستند خلق کرده ام و نام و موضوع هر یک از این طراحی بازی با کلمه «سر» است.همه طراحی ها را در ابعاد کوچک خلق کردم تا مخاطب بهتر بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند و درمقابل هر کار درنگ بیشتری کند.
امکانی درباره چگونگی شکل گیری این مجموعه گفت: ایده اولیه این مجموعه در سال 1379 و درکارگاه نقاشی «ناصر پلنگی» شکل گرفت و نخستین ایده ام را در قالب کاریکاتور براساس کلمه سران خلق کردم و پس از آن به سراغ فرهنگ معین رفتم و در یک پروسه 2 ساله بسیاری از مشتقات سر را در قالب کاریکاتور به تصویر کشیدم و گزیده ای از این کاریکاتورها را در کتابی با عنوان «باشلار» منتشر کردم. برخی از کاریکاتورهای این مجموعه در مطبوعات نیز منتشر شده است. باشلار کلمه ای ترکی و به معنای سران است.
او افزود: با این که درتمام این سال ها مشغول نقاشی بوده ام وایده های متعددی را اجرا کرده ام اما سران همواره دغدغه ام بوده و دوست داشتم که آن را به نمایش بگذارم، از این رو از دو سال پیش بخشی از وقتم را صرف خلق این مجموعه کرده ام و در گذر زمان این طراحی ها نسبت به کاریکاتورهایی که پیش از این براساس کلمه سر مشتقات آن خلق کرده ام به پختگی و کمال رسیده اند و به ضم بسیاری برخی از این طراحی ها به نقاشی نیز نزدیک شده اند.
به گفته این نقاش،طراحی هایش به بسیاری از مناسبات روابط اجتماعی ما گوشه میزند، سرهایی که هریک میتوانند نماینده قشر خاصی از مردم جامعه ما باشند و می توان حتی سر خود را نیز در میان آن ها جست وجو کرد و یافت.
سرتاس، سروان، سرباز، سردار، سربلند، سربه زیر، سرتاس، سرگل، سرشیر، سرکوب، سرنشین،سرپیچ، سرقفلی از جمله کلماتی هستند که امکانی در این مجموعه آن ها را به بازی گرفته است.
سعید امکانی متولد 1355 تهران و دانش آموخته رشته نقاشی است. او تاکنون در بیش از20 نمایشگاه گروهی نقاشی هایش را به نمایش گذاشته است و او پیشترمجموعه شعر با عنوان و کتاب کاریکاتورهایش را با عنوان باشلار (سرها) منتشر کرده است. برخی از طراحی ها و کاریکاتورهای او در مطبوعات منتشر شده اند.
نمایشگاه سران تا 16 بهمن ماه در گالری گلستان میزبان علاقه مندان خواهد بود.