جمعه ٠٧ ارديبهشت ١٤٠٣



  چاپ        ارسال به دوست

با حضور جمعی از هنرمندان ؛

کافه خانه عمارت خانه تئاتر افتتاح شد

سینمای نو > سرویس تئاتر 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، در ابتدای این نشست، زینب لک که اجرای مراسم را بر عهده داشت با عنوان این مطلب که این کافه خانه می تواند پاتوقی در امتداد پاتوق ها و کافه نشینی های هنرمندان عرصه های مختلف باشد ، گفت: این کافه در دل خانه تئاتر می تواند به مثابه ی یک تجربه همگانی در میدان که همگان به این حضورها نیروی جمعی وارد کنند ، می تواند به انرژی واحد مبدل شود.

او ادامه داد : شما را به خاطرات گذشته و صندلی های لهستانی کافه نادری و نیمکت های کافه شوکا یادآور می شوم که تا چه اندازه سویه های اجتماعی به عنوان سوژه ای در عرصه نویسندگی متاثر از این حضورهای طولانی و مستمر در پاتوق کافه ها شکل گرفته است و در نتیجه این تبادل نظرها در محافل روشنفکری تا چه اندازه به اشتراک آراء و گفتمان همگانی و هم افزایی نزدیک تر بودند .

سپس ایرج راد گفت : امیدوارم که این کافه جایگاه کافه های گذشته را بگیرد و بستری رونق بخش در امتداد کافه هایی همچون کافه نادری باشد و محلی امن برای تعامل و گپ و گفت حضور هنرمندان حوزه های مختلف باشد .

گیل‌آبادی مدیر عامل خانه تئاتر از عرصه ارتباطات در نسبت با کافه و کافه نشینی گفت : کافه محلی برای جنسی از ارتباط رودروست که فارغ از فضاهای مجازی ، کافه ها کارکرد نگاه داری سنت حضورهای گرم و صمیمانه را دارند ، گپ هایی که منجر به همدلی و صمصیمت خواهد شد .

این استاد علوم ارتباطات افزود : بسیاری از سبک ها و جریانات فرهنگی هنری در جهان برای مثال سبک کوبیسم از دل همین کافه ها شکل گرفته و کافه خانه به عنوان مرکز تلاقی تمامی ایده ها میتواند تاثیرگزارترین عنصر برساخته از دل تئاتر ، جریان ساز رونق بخش ترین حرکت های فرهنگی باشد .  

 در ادامه نقالی قهوه خانه ای با اجرای فهیمه باروتچی برای حاضران به نمایش درآمد.

سپس اردشیر صالح پور با اشاره به پژوهش های اخیر ایشان با موضوع کافه ها ، روایتی تاریخی از نقش کافه ها و قهوه خانه ها در ایران داشت و عنوان کرد : نقش کافه ها در دهه های متمادی در شکل گیری جنبش های فرهنگی هنری غیر قابل انکار است .

نمایش عروسکی کافه ای به کارگردانی مهنوش نراقی و با حضور محمد صاحبی و داود پژمان فر از جمله بخش های جذاب این هم نشینی صمیمانه بود .

اسماعیل خلج با اشاره به اینکه برای ترسیم نزدیک و دقیق قهوه خانه در آثار نمایشی اش شاید به هزاران قهوه خانه در تهران سر زده است گفت : این قهوه خانه رفتن ها به قصد پیدا کردن و دست یافتن به زبان قهوه خانه ای بوده است و حتی گاهی بازیگران گروه را می فرستادم و یا هر جایی که میشد به تجمع مردمی دست پیدا کرد و از آنها می خواستم از گپ و گفت هایی که می شنوند گرته برداری کنند تا از زبان قهوه خانه در آثارم دقیق تر بنویسم .

در ادامه غلامرضا دینان دبیرانجمن روابط عمومی ایران به خاطرات جوانی اش و حضورش در کافه ها و نقشی که کافه ها با ماهیت مدرن در تناسب با جریان معاصر همچنان می توانند در ایجاد هم اندیشی و سطح کیفی ارتباطاتی برقرار کنند ، پرداخت و اعلام کرد : جهان امروز نیازمند به مهربانی ست ، در عصر ارتباطات و فضای مجازی برای رهایی از فردگرایی و ایجاد روابطی رخ در رخ و صمیمانه تر و همچنین شکل گیری جریان سازی های فرهنگی در گپ و گفت های غیر رسمی ، کافه ها مقری می توانند باشند برای این هدف انسانی و کافه خانه تئاتر می تواند برندی شود برای حضور های ناب و پررونق از روشنفکران ، هنرمندان و اجتماعی از تاثیرگزاران در امر اجتماعی و امر فرهنگی .

در پایان سعید صدیقیان مدیر کافه خانه عمارت خانه تئاتر از چگونگی شکل گیری ایده کافه خانه گفت : به اصغر همت نازنين گفتم كه كافه اين خانه هم بايد ديالوگ بگويد. بايد اتاقِ فكرِ توليد باشد . بايد پايگاهى و پاتوقى براى گردهمايى، گپ و گفت، مجادله و مكاشفه باشد، همراه با نوشيدنِ يك فنجان قهوه برزيلى يا يك استكان چاى خوش طعمِ گيلانى.

كه چوبِ اين ميزها در نور فرهيختگانى كه دورِ آن مى نشينند، ريشه هايى بزند براى روييدن يك شعر،يك داستانِ كوتاه، يك ملودى زيبا، يك متن نمايشى يا شكل گيرى يك اجراى خوب.

و ديگر ... ديگر رفاقت هاى پايدار ، عشق، بى رنگى و صافى.

از برنامه های متنوع این رویداد فرهنگی اجرای قطعات موسیقیایی کافه ای گروه موسیقی به سرپرستی محمدرضا صفوی و همچنین برش کیک تولد کافه خانه عمارت خانه تئاتر بود .



٠٩:٠٠ - دوشنبه ٢٨ بهمن ١٣٩٨    /    شماره : ٨٣٥١٨    /    تعداد نمایش : ٣٧٥







سالن های نمایش


فیلم و صدا

سایر رسانه ها

گالری عکس

دارای مجوز شماره 89.25738

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


پیوندها

سینمای نو را دنبال کنید

کلیه حقوق این سایت برای سینمای نو محفوظ و استفاده از مطالب آن با ذکر کامل نام منبع مجاز است