نشست سینمای اجتماعی و بازنمایی مصلحانه مشكلات برگزار شد
سینمای نو > سرویس سینما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، در این نشست كه عصر دوشنبه سوم آذر برگزار شد ، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، نصرالله پژمانفر عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، منوچهر محمدی تهیه كننده سینما و محسن یزدی فعال رسانه حضور داشتند. علیرضا رضا داد با بیان این كه نفس این گفتوگوها مثبت است ، گفت : خوب است كه متولی برگزاری این نشستها حوزه هنری است اما این نوع نشستها نیاز به زمینههای پژوهشی پیشینی و پسینی هم دارد كه بتوانیم مرور علمی داشته باشیم و مباحث را به صورت موثرتری در این حوزه دنبال كنیم. به عنوان مثال اگر این گفتوگو با حوزههای جامعه شناسی كه در ساحت علوم اجتماعی و مطالعات روانشناسی تخصص دارد پیوند بخورد موثرتر خواهد بود. دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه گفت : در مطالعهای كه ظرف چند روز گذشته داشتم فهرستی از كارگردانانی كه در حوزه سینمای اجتماعی كار كردند را استخراج كرده و دیدم 50 كارگردان یك یا چند اثر را در این حوزه ساختهاند كه این افراد، كارگردانان موثر و شناخته شدهای هم هستند. وی اظهار كرد : پس از انقلاب سرمایه بسیار زیادی مصرف شده و دستاوردهای بسیار خوبی ایجاد شده كه جای خالی آنها در این نشستها به عنوان صاحبان آثار به چشم میخورد. در ادامه این برنامه ، محسن یزدی فعال رسانهای به تاثیر سینما بر جامعه اشاره كرد و گفت: تاثیر سینما بر اقشار مختلف جامعه است و فیلمی هم كه تولید می شود در ژانرها و گونههای مختلف است. موافق این امر هستم كه این نوع بحث ها باید در محیط علمی رخ دهد. منتقدین روی برخی از آثار سینمایی در حوزه اجتماعی بحث دارند و اگرنه ما معتقدیم سینما در این كشور ارزشمند است. سالانه حداقل 70 یا 80 میلیارد در این سینما هزینه می شود اما این نكته حایز اهمیت است كه باید دقت نظر شود. مدیران فرهنگی باید دقت نظر بیشتری داشته باشند. وقتی انتقادی صورت میگیرد میگویند منتقد حرف سیاست را دخالت میدهد در حالی كه این گونه نیست و سطح بحث بالاتر از مسائل سیاسی است. هیچگاه منتقدین به سیاهنمایی مسائل اجتماعی همه سینما را متهم نكردند یا همه فیلمسازها متهم نشدند. بحث بر سر فیلم های محدودی است . در ادامه این گفتوگو ، رضاداد به ارزش سینمای ایران اشاره كرده و گفت: سینمای ایران سینمای ارزشمندی است و آثار درخشانی در آن وجود دارد. تنه اصلی سینمای ایران ارزشمند است. هنر متعهد و دردمند و علاقه مند به پیشرفت باید به گونه ای از این ابزار بهره ببرد كه آینه باشد و واقع نمایی كند. باید دردها را به مخاطبین و صاحبان درد از یكسو و كسانی كه باید به این دردها رسیدگی كنند بازنمایی كند. این مسئول سینمایی تاكید كرد: هنرمند مسئول پیشگام و پیشقراول جریان اجتماعی است و انتظار میرود متعهدانه و دردمندانه بازنمایی كند و آینهای باشد در مقابل جامعه. نگاه این هنرمند متعهد نگاه حكیمانه و طبیبانه است و نمیتوانیم برای هنرمند تعیین تكلیف كنیم كه چطور به موضوعات نگاه كند. رضاداد همچنین افزود: اگر بپذیریم نگاه هنرمند مسئولانه است باید اجازه دهیم طرح دیدگاه و راهكار كند و ایدههای خود را در چارچوب و اثر هنری با پژوهش حداقلی یا حداكثری ارایه دهد. هنرمند در گروه مرجع قرار می گیرد و فضای كاری و تفكر خلاق را بروز می دهد و در عرصه اجتماع مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. بسیاری از هنرمندان فعالانه جامعه را رصد می كنند. اگر تولید هنری خلاق و مخاطب باهوش و جریان نقد فعال داشته باشیم، انتظار از سینمای اجتماعی مصلحانه برآورده می شود. محسن یزدی در ادامه نشست به تاثیر سینما بر اقشار جامعه اشاره كرد و گفت: سینما تاثیرگذار است زیرا فیلم پس از نمایش در سالن سینما در شبكه خانگی نمایش قرار می گیرد. معتقد نیستم سینما موثر نیست و حتی اگر تاثیر مستقیم نگذارد، غیرمستقیم تاثیرگذار است. وی ادامه داد : معتقدم دور سینما و هنرمند نباید گارد آهنین بكشیم و بگوییم چون هنرمند است نباید او را نقد كرد. بی اعتمادی بین سینماگر، مسئولین و منتقدان وجود دارد. مشكل ما این است كه چرا باید فیلمی با هزینه چند میلیونی یا میلیاردی ساخته شود تا تنها به نمایش خیانت یا ایدز یا مسایل اجتماعی دیگر بپردازد بدون هیچ نگاه مصلحانه و امیدوارانه ای . همه هنرمندان نیت خیر ندارند. مشكل به صنف هم بازمی گردد صنف درباره بعضی از مشكلات سینما اظهار نظر نمی كند. این فعال رسانهای اظهار كرد: در فیلم های اخیر مواردی وجود دارد كه تحریف آمیز است. هنرمند این اجازه را ندارد كه قشری از جامعه را كه جزء كثیری هم هستند مسخره كند و ما به این دلیل كه نباید به كارگردان كه هنرمند است چیزی بگوییم او را نقد نكنیم. حداقل كار دولت این است كه از این جریان حمایت نكند. یزدی با بیان این كه كلیشههایی در سینما وجود دارد كه چندین سال است تكرار میشود، گفت: به عنوان مثال غیرت در فیلمها چطور نمایش داده می شود؟ یا قصاص در فیلم چگونه بازنمایی می شود ؟ زن خانه دار یا حاجی های چطور نمایش داده میشوند ؟ مشكلی كه وجود دارد، تحریفات در سینما است. وی در ادامه تاكید كرد: ما منكر آثار خوب در حوزه سینمای اجتماعی نیستیم. به عنوان مثال فیلم «پنج ستاره» فیلم اجتماعی خوبی است كه با دیدن آن مخاطب احساس ناامنی نمیكند. این موارد در جامعه تاثیر دارد. متاسفانه فیلمها به فحش های ركیك و بحث های سیاسی تند علیه نظام تنزل یافته است. رضاداد به مسایل اجتماعی پیرامون هنرمندان در آثار اشاره كرد و گفت: فیلم های اجتماعی به مسایلی می پردازد كه كارگردان آن حس كرده یا روی آن مطالعه داشته است. گاهی هنرمند لایههایی از مسائل اجتماعی رامی بیند كه مدیر پشت میزش آن را درك نمی كند. وی در ادامه تاكید كرد: بحث هنر و جریان خلاقه فضای متفاوتی برای تحلیل نیاز دارد كه در آن فضا بتوانیم بحث كنیم. عناصر داستان باید در خدمت روایت باشد. سینمای اجتماعی نیازمند پژوهش است. باید فضای گفت و گو با سینماگر را ایجاد كنیم. اگر از تهدید و ارعاب استفاده كنیم در جهت خدمت به سینما گام برنداشتهایم. این مسئول سینمایی با اشاره به این كه نباید مشكلات را به گردن هم بیندازیم، بیان داشت: سینمای اجتماعی ایران ارزشمند و قابل قبول است و به نبض مخاطب نزدیك است. اگر در این مورد مفاهمه داریم باید الگوهای برتر را تعمیم بدهیم. دیدگاه خودمركزپندارانه باید خارج شود و به خرد جمعی نیاز است. این شیوه گفت و گو منجر به رشد حوزه فرهنگ و رشد سینما و بروز خلاقیت می شود. وی ادامه داد: مخاطب ما مخاطب منفعل نیست، فعال است. اگر فرصت مناسب را فراهم نكنیم و محدودیت ایجاد كنیم هنرمند خودش را پنهان میكند كه عوارض اجتماعی و فرهنگی بسیار ناگواری خواهد داشت. مدیریت تفكر خلاق و هنرمند، مدیریت نخبگان و گروه های مرجع، مدیریت سختی است. دبیر جشنواره فیلم فجر در خاتمه تاكید كرد: مهمترین و بهترین راهكار اعتلای سینمای ایران، توسعه، تعمیم و تعمیق فضای گفت و گو بین سینماگران و مسئولین است. گفتوگو میان هنرمند و منتقد باید شكل بگیرد. گسترش فضای نقد به شكل وسیع به هیچ وجه شائبه ای ندارد. گفتوگو بین سینماگر و جریانهای با پشتوانه تحقیقی و علمی باعث اعتلای سینمای اجتماعی میشود.
١٨:٠٠ - سه شنبه ٤ آذر ١٣٩٣ / شماره : ٣٣٠٧٩ / تعداد نمایش : ١٤٣