سینمای نو > سرویس سینما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " ، محمدحسین لطیفی ، كارگردان و تهیهكننده سینما و تلویزیون، در گفت و گو با روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری این جشنواره فیلم، بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران میاندازد چرا كه معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است كه در شرایط حمله و فشار، كاربردی عملی پیدا میكند. این در حالی است كه ملت ما مقاومتی ٨ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه كردهاند تا آرامش و امنیت امروز كشور تأمین شود.
وی افزود : حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلح طلبی علاوه بر عرصههای سیاسی، به مرزهای فرهنگی یك كشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یك كشور همانند فعالیتهای امنیتی، هزینه شود. در شرایطی كه فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سختترین و پر هزینهترین فعالیتها محسوب می شود، كمبود بودجه و عدم حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشكل روبرو كرده است.
این كارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی كرد و اظهار داشت: یك اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد كه متأسفانه عدم توجه به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در كشور را كاهش، و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ١٠٠ درصد به ٤درصد رسانده است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فیلمهای مقاومت در جشنوارههای فیلم سایر کشورها، علت عدم موفقیت در اکران فیلمهای مقاومت ایران در جشنوارههای بینالمللی خارجی را عدم حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطر نشان كرد: جشنوارههای بینالمللی فیلم نظیر كن و برلین توسط صهیونیستها مدیریت میشوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنوارهها تقریبا غیرممكن است. با این وجود حضور فیلمهای مقاومتی در سطح سینمای كشورهای دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایهگذاری در سایر كشورها را میطلبد.
لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در كشورهای دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.
عدم بهره مندی از نویسندگان حرفه ای خارجی نیز یكی دیگر از ضعفهای سینمای ایران است ، چرا كه در درام فیلم نامهها دچار مشكلی جدی هستیم و با وجود افراد با تجربه در دیگر زمینههای فیلمسازی، به ساختار اثر ضربه وارد میشود.
وی علت گرایش و تمایل نسل جدید كشور به فیلمهای هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان داشت: تكرار درام و محدودیت در سوژه فیلمهای دفاع مقدس جذابیت فیلم را كاهش میدهد در حالی كه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژههای متفاوت جهان، سهم بالایی از مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یك فیلم نامه باید تفكر خشك و یكنواخت را كنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.
لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولیها را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تأكید كرد: ایجاد فضای بروز استعدادها و تواناییهای افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعفهای موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر كافی نیست و باید از علم اساتید و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده كمك گرفته شود.
گفتنی است پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.