سینمای نو > سرویس فیلم های کوتاه و مستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، در این کارگاه تعریفی از کیفیت در تصاویر دیجیتال ارائه شد و دوربینهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
سهراب نوربخش همچنین به پرسشهایی در این زمینه که در روند تشکیل تصاویر دیجیتال چه عواملی موثر هستند و چگونه میتوان با کنترل آنها به تصاویری با کیفیت بالاتر دست یافت و این تنظیمات چه تاثیری در مرحله تدوین و اصلاح رنگ خواهند داشت، پاسخ داد.
سپس مشخصات سیستمهای مورد نیاز تدوین فایلهای HD، UHD، 2K، 4K، 6K، 8K را شرح داد و شیوه استفاده از سیستم ضعیف برای تدوین فایلهای حجیم را ارائه کرد. او در نهایت به استانداردهای سینما، تلویزیون، وب و شبکههای اجتماعی برای تهیه خروجی مناسب پرداخت.
سرفصلهای این درسگفتار عبارت بودند از: تعریف کیفیت در فیلم دیجیتال، تعریف Codec و نقش آن در حفظ اطلاعات تصویر، تاثیرش بر مرحله پس از تولید، عوامل موثر در سرعت پردازش در سیستمهای تدوین ، نقش کارتهای گرافیک و سیستمهای پردازش با سرعت بالا، تفاوت سیستمهای مناسب بازی و سیستمهای تدوین ، مشخصات سیستمهای تدوین HD، UHD، 2K، 4K، 6K، 8K سیستمهای قابل حمل و سیستمهای استودیویی، روشهای حفظ کیفیت، تاثیر این روشها در مرحله پس از تولید، تفاوت فایلهای تولید شده دوربینهایSONY, ARRI, CANON, NIKON, RED ، تفاوت رنگهای تعریف شده در این دوربینها، کار کردن با فایلهای PROXY به منظور اصلاح رنگ یا تدوین و تنظیمات لازم، تنظیمات در دوربین، تهیه فایلهای PROXY، انتقال پروژه فایلهای PROXY به برنامه اصلاح رنگ یا سیستم خروجی نهایی، تفاوت برنامههای تدوین در سرعت و شیوه انتقال پروژه از آنها به برنامههای دیگر، تهیه خروجی برای رسانههای گوناگون مانند شبکههای تلویزیونی، سینما، وب، شبکههای اجتماعی، تهیه دیویدی با کیفیت بالا، حفظ کیفیت و فایل کم حجم، نکات مهم در تبدیل Frame Rate های مختلف به یکدیگر، مرحله اصلاح رنگ، تفاوت برنامههای اصلاح رنگ با برنامههای تدوین، استانداردهای رنگ سینما و تلویزیون، کالیبره کردن مانیتور و پروژکتور،Down Convert - Up Convert تبدیل سایز فریم از بزرگ به کوچک و برعکس و سیستم قابل حمل اصلاح رنگ سر صحنه (مخصوص پروژه های سینمایی)