سینمای نو > سرویس موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ، سینکی داور بخش سازهای بادی پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر ، درباره شرکتکنندگان نوازندگی فلوت در جشنواره گفت: متاسفانه امسال تعداد شرکتکننده در گروه ج بسیار کم بود. احتمالا این کم شدن دلایل متعددی دارد و صرفا به شیوع ویروس کرونا یا آماده نبودن شرکتکنندگان مربوط نیست.
بر اساس توضیحات سینکی از گروه الف در بخش نوازندگی فلوت 23 نفر، از گروه ب 10 و از گروه سنی ج فقط یک نفر در این دوره از رقابتها حضور دارند.
این نوازنده فلوت اما کیفیت آثار شرکتکننده را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: هم امسال و هم در سالهای گذشته کیفیت اجراها بسیار خوب بود و رقابت شرکتکنندگان همیشه بسیار فشرده بوده است. همیشه تعداد شرکتکنندگان توانا بیشتر بوده و هر سال شاهد کیفیت قابل قبول آثار بودهایم.
سینکی امیدوار است با همکاری برگزارکنندگان جشنواره امسال فرصتی فراهم شود که بتوانند برای کسانی که در مرحله اول پذیرفته نمیشوند، یک جلسه توجیهی برگزار شود. او در این باره توضیح داد: شرکتکنندگان فوقالعاده هستند، همه تلاششان را میکنند اما برخی از آنها باید توجیه شوند که چه ویژگیهایی در هر اجرا برای داوران اهمیت دارد و نیز برخی از آنها اشتباهات مشخصی را تکرار میکنند که مشخص است به شیوه آموزش مربی و استادشان مرتبط است چون برخی از شرکتکنندگان نزد یک مربی آموزش میبینند.
این مدرس موسیقی تاکید دارد که نوجوانان و جوانان شرکتکننده در جشنواره، فوقالعاده هستند و کارشان را خوب انجام میدهند فقط همیشه به درستی تعلیم نمیبینند وتجربه کافی ندارند؛ بخصوص برخی هنرآموزان که از شهرستانها بخصوص مناطق دور از پایتخت در جشنواره شرکت کردهاند بیشتر گرفتار این مسئله هستند.
سینکی این نکته را هم اضافه میکند که قطعات انتخاب شده برای مرحله انتخاب و داوری اولیه، سطح بالایی دارند و خوشبختانه اجرای شرکتکنندگان مورد توجه هیات داوران قرار گرفته است. او توضیح میدهد: قطعات به قدری دشوار هستند که شاید همه اجراها از کیفیت فوق العاده برخوردار نباشند اما همین که بچهها میتوانند این قطعات را اجرا کنند، یعنی شاهد رشد کیفی هستیم.
نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران، سختتر شدن قطعات و برنامههای جشنواره ملی موسیقی جوان را طی سالهای اخیر تائید میکند اما در عین حال معتقد است موسیقی سخت هست، چیزی که سال به سال تغییر کرده، جدی بودن جشنواره است.
سینکی درباره اهمیت بداهه نوازی در جشنواره هم به این نکته اشاره کرد که معمولا بداهه نوازی در بخش سازهای ایرانی بیشتر مد نظر قرار دارد و در نوازندگی ساز فلوت از شرکتکنندگان چنین توقعی نمیرود بخصوص از این بابت که نوازندگی فلوت امسال به صورت تکنوازی مد نظر داوران جشنواره بوده و همراهی ساز پیانو با فلوت از این بخش جشنواره حذف شده است.