سینمای نو > سرویس موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مهدی خاکساران نوازنده تنبک و داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، علت ماندگاری جشنواره را در ترکیب اعضای دستاندرکار آن دانست و گفت: دراین دوره، داوران تلاش کردهاند تا در کمال عدالت به داوری هنرمندان شرکتکننده بپردازند و تلاش براین بوده تا بهترینها انتخاب شوند.
همین که جشنواره موسیقی جوان باعث اشتیاق جوانان برای شرکت در چنین رویدادی شده خوب است. چرا که این جشنواره در ایجاد تکاپو در بین هنرجویان نقش زیادی دارد و آنها را به فعالیت و حرکت وامیدارد. هرچند، بعضی از استادان سازهای مختلف اجازه حضور هنرجویان خود در چنین رویدادی را نمیدهند. دلیلشان هم این است که چون از آنها در گردونه داوری آثار استفاده نمیشود، فکرمیکنند شاگردانشان هم نباید دراین جشنواره شرکت کنند. درحالیکه طبیعی است، نمیشود از ظرفیت چندهزارنفره استادان موسیقی در داوریها بهره گرفت. ایکاش تمام استادان، شاگردان خود را ترغیب کنند تا دراین جشنواره حضور یابند.
مهدی خاکساران تصریح کرد: امسال در حیطه ساز تخصصی تنبک، 200نفر شرکت کردند که 140نفر آنها متعلق به گروه الف بودند و 30 نفر درگروه ب و حدود 18 نفر هم درگروه ج قرار داشتند. این آمار درحالی است که امروز هزاران آموزشگاه موسیقی فعال وجود دارد و با طیف گستردهای ازجوانان روبهرو هستیم که دراین آموزشگاهها آموزش سازهای مختلف میبینند. اما این که چرا آمار شرکتکنندگان در سازی مثل تنبک این مقدار باید باشد جای سوال دارد! دلیلش این است که چندان که اشاره کردم، بعضی از استادان تمایلی به حضور شاگردانشان دراین رویداد ندارند. درحالیکه جشنواره موسیقی جوان، راه را باز گذاشته است تا همه هنرجویان دراین جشنواره حضور یابند.
این نوازنده تنبک درباره ارزیابیاش نسبت به داوریهای این دوره گفت: واقعیت این است که امسال سطح نوازندگی شرکتکنندگان بهجز چند هنرمند جوان پایین آمده و افت کرده است. بهخصوص در گروه سنی نوزده تا بیستو سه سال، ضعفهای اساسی مشاهده میشود. با اینحال، ما سعی کردیم از بین آن افراد، تعداد محدودی را انتخاب کنیم. ولی در کل، سطح جشنواره ازنظر نوازندگی پایین آمده است. این نشان میدهد که معلمان در آموزشگاههای موسیقی به آن شکلی که باید برای هنرجو وقت صرف نمیکنند و بیشتر به او بهعنوان یک ابزار مالی نگاه میکنند تا بتوانند ازاین طریق امرارمعاش کنند. درواقع، بعضی از این استادان به فکر نیستند تا هنرجویان را به جشنوارهها معرفی کنند. امیدوارم استادان با تمام وجود زحمت بکشند تا سال آینده، نوازندگان با مهارت بیشتری به جشنواره موسیقی جوان معرفی شوند و سطح جشنواره ارتقاء یابد.
داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری،اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.